Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil dat wegvervoerders per direct een wettig erkende 'Calais-toeslag' kunnen invoeren wegens de problemen met illegalen in die haven.

De toeslag maakt deel uit van een actieplan van tien punten dat TLN naar minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en staatssecretaris Klaas Dijkhoff van Veiligheid en Justitie heeft gestuurd.

De organisatie wil dat er nu snel iets wordt gedaan aan de 'schrikbarende en gevaarlijke toestanden op de toegangswegen van Calais', waar illegalen die naar Engeland willen zich proberen te verschuilen in vrachtauto's die op het punt staan met ferry of trein de overtocht naar Dover te maken.

TLN vindt het 'tijd dat de Franse autoriteiten echte maatregelen nemen om de veiligheid van transporteurs in en rondom Calais te garanderen'. Eén van de actiepunten is dat alle transporten van Europese zeehavens naar Engeland voor 100% worden gecontroleerd.

De routes naar Calais en door die stad naar de haven en de Eurotunnel moeten volgens TLN met monitoren worden bewaakt. Er moet extra beveiliging komen, er moeten meer rijstroken worden opengesteld en er moeten extra hekken om parkeer- en opstelplaatsen komen.

Ook moet er meer terminalcapaciteit voor vrachtauto's komen. Eurotunnel is al begonnen met uitbreiding van het aantal beveiligde parkeerplaatsen. De exploitant van de spoortunnel onder het Kanaal zou, zegt TLN, ook moeten zorgen voor langere treinen en een vlottere doorloop.

De organisatie verzet zich ertegen dat de schuld niet automatisch wordt afgewenteld op vervoerders. Die lopen nu in Engeland tegen hoge boetes aan als in hun vrachtauto's verstekelingen worden aangetroffen, maar kunnen daar zelf lang niet altijd iets aan doen.

TLN wil dat vervoerders een Calais-toeslag kunnen heffen. Er moet ook een speciale 'Engeland-verzekering' komen en de tarieven moeten kunnen worden gerelateerd aan de haven van vertrek naar de Britse eilanden.

Laatst gewijzigd: 09 juni 2015 10:39