De containerterminals op de Tweede Maasvlakte gaan weliswaar pas eind dit jaar open, toch is de eerste commerciële lading al op de Rotterdamse havenuitbreiding overgeslagen.

Dat gebeurde afgelopen weekeinde op het binnenwater van de Tweede Maasvlakte. Er werd daar vloeibare lading van de 'Blue Marlin' overgebracht in de 'Chemtrans Sea'.

Het Havenbedrijf Rotterdam heeft een beschutte ligplaats laten aanleggen waar lading uit het ene schip direct in het andere kan worden overgeslagen, zogeheten boord-boordoverslag. Dat gebeurt al op meer plaatsen in de haven, maar Rotterdam heeft zijn capaciteit voor dit werk doelbewust uitgebreid.

Boord-boordoverslag vindt namelijk ook op zee plaats, bijvoorbeeld bij het Britse Southwold en het Deense Skagen. Overslag op de nieuwe ligplaats op de Tweede Maasvlakte is daarvoor een veiliger en uit milieu-oogpunt verantwoorder alternatief.

In het binnenwater van de Tweede Maasvlakte zijn acht grote meerpalen geslagen waaraan schepen met een lengte van 235 tot 350 meter kunnen aanleggen. De maximale diepte van het water is er 23,65 meter. Met de nieuwe ligplaats voor boord-boordoverslag wordt niet alleen op vloeibare lading gemikt, maar ook op bijvoorbeeld kolen en granen.

Laatst gewijzigd: 17 juni 2014 11:27