APMT wil het eerste ‘commerciële schip’ op zijn nieuwe terminal op Maasvlakte 2 al op 1 september kunnen behandelen, twee maanden voor de aangekondigde startdatum van 1 november.

Dit zeggen betrouwbare bronnen tegen Nieuwsblad Transport.

Op dit moment zijn zes kadekranen (van de in totaal acht) in verschillende stadia van afbouw. Fabrikant Kalmar verwacht de eerste kraan binnen een paar weken te kunnen overdragen aan APM, dat begin september over vijf exemplaren wil kunnen beschikken.

Met een hoogte van 95 meter boven de kade worden het de grootste kranen ter wereld. Ze zijn ontworpen voor grotere schepen dan de ‘Triple E’-carriers (ruim 18.000 teu) van APM’s zusterbedrijf Maersk Line.

Bronnen in de haven vertellen verder dat de terminal operator op termijn streeft naar een productiviteit van veertig moves per uur, wat eveneens een record zou zijn. Dat is fors meer dan de 31 moves per uur, die Euromax Terminal van concurrent ECT momenteel haalt.

Directeur Frank Tazelaar van APMTR2 geeft geen commentaar en herhaalt dat 1 november geldt als officiële startdatum en dat in de aanloop daarnaartoe het testen wordt geïntensiveerd en de aantallen testcontainers geleidelijk zullen worden opgevoerd.

NT brengt deze week in de papieren editie een exclusieve reportage over de in aanbouw zijnde terminal.

Laatst gewijzigd: 13 maart 2014 12:25