De ’Maersk Mc-Kinney Møller’ (18.270 teu) verliest zijn titel van grootste en milieuvriendelijke containerschip in april 2015 aan een nieuw jumboschip van United Arab Shipping Co (UASC).

De Arabische rederij bestelde bij Hyundai Heavy Industries vijf schepen van 18.800 teu en vijf van 14.500 teu. Uniek aan al deze nieuwe schepen is dat ze worden uitgerust met motoren die zowel klassieke bunkerolie als lng zullen kunnen verbruiken.

De bestelling van UASC heeft een waarde van 1,37 miljard dollar. Dat bedrag kan nog oplopen tot meer dan twee miljard dollar, want er werden ook opties genomen voor een zesde schip van 18.800 teu en een tweede reeks van zes eenheden van 14.500 teu.

De rederij betaalt per schip van 18.800 teu ongeveer 150 miljoen dollar. Dat is 14,5 miljoen dollar meer dan de schepen van 18.400 teu die China Shipping in mei bij Hyundai Heavy Industries bestelde. De nieuwe jumboschepen van UASC en China Shipping zijn bestemd voor een gezamenlijke dienst tussen Europa en het Verre Oosten.

Dat UASC meer per schip betaalt, heeft alles te maken met de keuze om op termijn op lng te kunnen varen. Het ontwerp van de schepen laat het toe om gemakkelijk extra tanks voor het bunkeren van lng aan boord te installeren. De Arabieren betalen overigens per jumboschip nog altijd 35 miljoen dollar minder dan Maersk voor zijn iets kleinere Triple E-schepen.

UASC’s grootste schepen zijn nu nog negen eenheden van 13.100 teu. De totale capaciteit van de vloot van de Arabische rederij bedraagt 286.458 teu, goed voor een negentiende plaats in Alphaliners top-20 van ’s werelds grootste containerrederijen.

Het is duidelijk dat UASC van plan is om een grote megacarrier te worden, want het orderboek telt nu al 184.500 slots. Vorige week raakte bekend dat UASC ook twee extra brede schepen van 9.000 teu zal huren na hun oplevering in mei en juni 2014.

Laatst gewijzigd: 03 september 2013 10:55