Grote containerschepen zoals de 'Maersk Mc-Kinney Møller', die vrijdag voor het eerst Rotterdam aanloopt, vergroten de kans op grote prijsschommelingen en verschraling van de dienstverlening.

Dat stelt verladersorganisatie EVO. De verladers wijzen op de grote overcapaciteit in de huidige containerlijnvaart. Die zorgt voor gote instabiliteit van de tarieven.

'Prijsfluctuaties van 200% in enkele weken tijd zijn in de lijnvaart niet ongebruikelijk meer', aldus de EVO. 'Met nog meer vervoerscapaciteit zal die instabiliteit van de markt alleen maar toenemen. Hierdoor wordt de bedrijfsvoering van Nederlandse handels- en productiebedrijven erg bemoeilijkt.'

Ook maken de verladers zich zorgen over het gevaar dat kleinere havens uit de dienstverlening worden geschrapt. 'Het voordeel dat behaald wordt door de schaal van het schip kan per container verloren gaan door extra overslag en langer achterland- transport met vrachtauto’s of binnenvaartschepen.'

'Als de komst van de containerreuzen leidt tot verschraling van de dienstverlening op exporthavens is het Nederlandse bedrijfsleven, dat zijn goederen snel van A naar B vervoert wil zien, per saldo slechter af. Die zorg delen we ook met de leiding van de betrokken rederijen', aldus een woordvoerder van de EVO.

Bekijk de speciale Maersk Mc-Kinney Møller-pagina met al het nieuws over dit recordschip.

 

Laatst gewijzigd: 15 augustus 2013 16:20