Hoewel de economie al vier jaar in het slop zit, kunnen de Rotterdamse cargadoors, de zon nog best in het water zien schijnen.

De vereniging bloeit, de cargadoors zijn trots op hun haven en kijken uit naar de ingebruikneming van Maasvlakte 2, die veel nieuwe containerlading moet gaan opleveren. Daarmee is ook het eerste punt van hun verlanglijstje genoemd: voorzitter Albert Thissen doet een klemmend beroep op het Havenbedrijf om een speciale verbinding, een interne baan, aan te leggen tussen de containerterminals op de Maasvlakte. Gebeurt dat niet, dan vloeien door versnippering mogelijk ladingstromen weg naar andere ha

Ander punt van zorg: de Haagse aspiraties om een (landelijk) Neutraal Logistiek Informatie Platform op te zetten. Alles wel, vinden ze, maar het kan niet zo zijn dat daardoor het Rotterdamse Portbase-systeem bij het oud vuil gezet moet worden. Want het mag dan zeeën van tijd, energie en geld hebben gekost, volgens Thissen is Portbase nu een ‘fantastisch systeem, waar de haven niet meer zonder kan’.

EVO, zoals altijd te vinden op de barricaden voor het verladersbelang, vindt dat klanten er te weinig te kiezen hebben op de containermarkt vor het verschepen van hun lading(pag. 14). Volgens beleidsadviseur Lodewijk Wisse leveren de rederijen ‘eenheidsworst’ terwijl verladers de keus willen hebben uit basisdienstverlening tegen een basisprijs en een betere service tegen een hogere prijs.

Geen wonder dat de verlader voor de laagste prijs gaat, vindt hij. Waarbij de vraag gesteld mag worden of rederijen een andere keus hebben dan hun prijzen te laten zakken in hun strijd om de gunst van de shoppende verlader. Duidelijk is volgens EVO in elk geval dat ‘bizarre verhogingen’ in de vorm van general rate increases niet de aangewezen manier zijn om tot een gezonde markt te komen. 

Het gerespecteerde Ahlers Agencies, één van de oudste cargadoors van Antwerpen, heeft het ook niet altijd even gemakkelijk. Het moet zien te dealen met enerzijds principalen die de agentencommissie willen terugschroeven en anderzijds met expediteurs die juist meer commissie willen voor door hun aangebrachte lading. Ga er maar aan staan.

Dat het bedrijf dat nog steeds behoorlijk goed lukt, blijkt uit het rijtje met namen van principalen, waaronder het Pools-Chinese Chipolbrok, het Poolse Euroafrica Shipping Lines en de Nederlandse spelers Rulewave en RMR Shipping. Vorig jaar kreeg de groep echter een zware klap te verwerken met het verlies, via dochter Eiffe, van het Iraanse IRISL. De rederij moest diensten staken als gevolg van de internationale sancties tegen Iran. Dat besluit leidde er mede toe dat Ahlers zijn kantoor in Rotterdam moest sluiten.

Rob Mackor

Laatst gewijzigd: