Perishables leken tot voor kort verloren voor de luchtvrachtsector. Niet dus. Rederijen zijn uit de gratie. ‘Te groot risico’, vindt Blue Sky.

Wie in groente en fruit zit, gooit hoge ogen op de Nederlandse IATA-lijst De kilo’s groente en fruit tellen immers flink mee op de gewichtsschaal vergeleken met de lichtgewicht zendingen hitech-chips, iPads en mobieltjes. Dat betekent dat de resultaten op de IATA aan de ene kant soms een vertekend beeld geven van de krachtsverhoudingen, maar aan de andere kant maakt dat de Nederlandse exportmarkt op luchtvrachtgebied een beetje crisis-proof.

Niet voor niets wist Schiphol zich vorig jaar met dalende vrachtvolumes wereldwijd redelijk te handhaven op vrachtgebied door onder meer het segment perishables. Alleen het onderdeel bloemen leek wat minder te draaien. ‘Eten moeten we per slot van rekening allemaal. Oook in een crisis’, luidt niet voor niets de boodschap van Dennis Verkooy, luchtvrachtdirecteur van marktleider Kuehne +Nagel.

J. van de PutVerkooy was ook vorig jaar druk bezig om het netwerk van perishable-klanten uit te bouwen. Dat gebeurt met acquisities en autonome groei. Zo werd eind vorig jaar Flowerport en dochter AgriAir op Schiphol overgenomen nadat eerder al bloemenspecialist J. van de Put Fresh Handling werd gekocht. De exportvolumes van dit laatste bedrijf werden vorig jaar al geheel geïntegreerd in de cijfers van de nieuwe eigenaar en daarmee verdween wederom een historische Hollandse naam uit de IATA top 100. Hetzelfde lot is Flowerport en AgriAir overigens eind van dit jaar beschoren, aldus Verkooy. De luchtvrachtdirecteur van K+N heeft de laatste tien jaar het grootste perishable-bedrijf op Schiphol mee helpen opbouwen. In 2003 tekende hij als general manager van het toenmalige NCS met een groei van meer dan 45% voor een van de grootste groeipercentages in de groente-export. Reden voor K+N om het Nederlandse expeditiebedrijf te kopen. Verkooy was zelf daarvoor, eind 2002, overgestapt van Hellman Perishable Logistics naar NCS met een aantal grote klanten. Daarnaast had NCS in 2003 een goede slag weten te slaan door de bloemenafdeling van Schenker in Aalsmeer over te nemen.

Door de geplande consolidatie dit jaar van Flowerport en AviaAir zal K+N naar verwachting ook dit jaar weer een groter gat slaan met de nummer twee op de lijst, DHL. Het is dan de vraag of de Zwitserse expediteur op exportgebied aan zijn groeigrenzen zit. Als het aan Verkooy ligt zeker niet. Hij wijst er wel op dat misschien het accent iets meer zal verschuiven naar import maar als de gelegenheid zich voordoet, zal de persihable- specialist elke kans op exportgebied met beide handen aangrijpen.

Dit voorjaar heeft de onbetwiste marktleider op de Nederlandse IATA-lijst net zoals de overige specialisten een tegenvaller moeten verwerken door het koude weer en de mindere aanvoer van versproducten. ‘Dat heeft een grote impact gehad op onze volumes de eerste vijf maanden van dit jaar.’ Verkooy verwacht dit wel aan het eind van dit jaar weer te hebben ingehaald, zegt hij optimisch.

Blue Sky Cargo (7), de huisexpediteur van veilingbedrijf The Greenery, had in 2012 ook een goed jaar. Luchtvrachtdirecteur Harry van Buyten van Blue Sky zag het luchtvrachtvolume weer licht toenemen met 1,3% na jaren van afkalvende cijfers.

Nieuw-ZeelandVolgens Van Buyten maakt luchtvracht bij het intercontinentaal transport van perishables ‘een revival door’ ten koste van de containervaart. ‘De containers met paprika’s uit Nederland naar de VS zijn vorig jaar definitief verdwenen’, zegt hij. Van Buyten wijt dat aan de prijsrisico’s voor de handelaars tijdens de lange zeereis naar onder meer de VS. ‘Dan kan er veel wijzigingen.’ Daarnaast is de luchtvracht door de overcapaciteit veel goedkoper geworden en sluit het beter aan op de betrouwbaarheid van de sector om snel te kunnen leveren aan klanten. Zo was er vorig jaar sprake van een paprika-luchtbrug naar het Nieuw-Zeeland omdat het land plotseling zonder deze groente was komen te zitten, zegt hij. ‘Met een all-in tarief van rond de drie euro per kilo is dan luchtvracht niet de goedkoopste transportmodaliteit maar zonder parika’s was geen optie voor de Nieuw-Zeelander. Een ander opmerkelijk bestemming vorig jaar was Japan, waar Blue Sky Cargo profiteerde van een mislukte oogst in Zuid-Korea. ‘Nederland is het enige land dat behalve Zuid-Korea paprika mag exporteren naar Japan. Daarmee hadden wij een unieke exportpositie.’ Blue Sky Cargo profiteerde verder sterk van de luchtvrachtexport naar het Midden-Oosten voor hotelketens. Zelfs sommige Afrikaanse landen werden bediend met Nederlandse groentes. Alleen op de export naar de VS lijkt Nederland het af te leggen tegen Mexico en Canada, aldus Van Buyten. Mexico levert nu veel langer door het jaar heen perishables aan het grote noordelijke buurland en daarnaast is er Canada. ‘Het wordt voor de Nederlandse exporteurs steeds lastiger om daar als land tussen te komen.’

Ook Nedairfreight (66), de hoogste nieuwkomer op de IATA-lijst, schrijft dit voor ‘60 tot 70 %’ toe aan perishables, aldus directeur Klaas Mast. Alleen agro-specialist Copex Air (9) zag het groente-pakket slinken. Het bedrijf zegt geen klanten te hebben verloren maar ‘kleinere volumes te hebben gedraaid’. Ook zijn farma- en dierentransport, met kleinere tonnages, veel belangrijker geworden, aldus Copex.

Laatst gewijzigd: