Online rechtstreeks luchtvracht boeken bij een luchtvaartmaatschappij is nog steeds een utopie.

Dat is een van de harde conclusies die uit de resultaten van de IATA-lijst over 2012 kunnen worden getrokken.

Met spanning was uitgezien naar de eerste jaarresultaten van de web winkel Aircargoshop en de impact die dit digitale initiatief heeft op de Nederlandse luchtvrachtmarkt. Deze pionier van het elektronisch boeken van luchtvrachtzendingen opende eind 2011 en het jaaroverzicht van de IATA 2012 zou dan ook volgens initiator Paul Parramore een belangrijke graadmeter zijn.

Helaas is een vergrootglas nodig om de impact van Aircargoshop op de Nederlandse export te ontdekken. Het bedrijf komt niet voor in de top-100 en ook als we afzakken naar de onderste regionen van vrachtbedrijven met een omzet van 100.000 euro schittert de webwinkel door afwezigheid. Ook de lijst van de eerste 200 bedrijven op de lijst levert geen Aircargoshop op. Het heeft zelfs een tijdje geduurd om het bedrijf tussen allerlei obscure buitenlandse namen als IQS, Constatine, Wital en Planet te vinden. Pas op plaats 255 staat het bedrijf vermeld met een totaal exportvolume van 7.853 kilo en een omzet van 3.887 euro. Welgeteld goed voor een modaal bruto maandsalaris. De post toeslagen is met 7.699 euro zelfs twee keer groter en geeft de prestatie nog enig cachet, maar eigenlijk mag het allemaal geen naam hebben op een totale Nederlandse exportomzet van 394 miljoen euro.

Het experiment lijkt daarmee voorlopig nog de meeste kenmerken te dragen van een flop en op een manier krijgt ondernemer Parramore gelijk toen hij een aantal jaren geleden tegenover deze krant zei dat de expeditie op Schiphol aartsconservatief is.

De agenten op Schiphol, die het initiatief steevast hebben afgekraakt, kunnnen gezien de schrale resultaten van Aircargoshop met enig leedvermaak de overwinning op het als ‘revolutie in de markt ‘ gepresenteerde Aircargoshop nu vieren. Van een bedreiging voor het huidige verdienmodel van de luchtvrachtexpeditie is voorlopig geen sprake.

Toch dient er niet te hard worden gejuicht. Het kan net zo goed zijn dat Aircargoshop zijn tijd ver vooruit is en dat de commerciële doorbraak nog even op zich laat wachten. Als experiment heeft het zich immers technisch en operationieel bewezen en hikt het alleen aan tegen de ingesleten marktverhoudingen. Of, zoals een grote verlader het onlangs zei: ‘Voor grote verladers is het nog een te grote stap om de luchtvrachtstromen toe te vertrouwen aan iets nieuws, terwijl de kleine verlader afhankelijk is van zijn expediteur en het niet durft.’

Het is aan een grote marktpartij om deze impasse te doorbreken. Die partij is in Nederland niet gevonden. Parramore zoekt die nu in Duitsland en Zwitserland, het thuisland van eigenaar Rhenus Alpine.

Laatst gewijzigd: