De grote verlies- en winstrekening op de Nederlandse IATA-lijst laat dit jaar geen absurde uitschieters van 1.000% zien zoals in voorgaande jaren.

Het bedrijf Lift Freight Services was met een groei van 264% de grootste winnaar. Grootste verliezer (-65,5%) was Freight Broker Specialist (FBS).

Dat grote verlies voor de luchtvrachtmakelaar komt geheel voor rekening van het verlies van een grote klant, een producent van communicatie-apparatuur, aldus mede-directeur Hans van Veen van FBS.

Collega Jochem Stap, directeur en eigenaar van het zes jaar oude Lift Freight Services had juist de grote klapper in 2012 te danken aan de komst van een grote verlader van groenten op de VS. ‘Daarnaast is vorig jaar een aantal transporten op projectbasis losgekomen’, zegt hij. Stap schoof met deze nieuwe contracten als kleine Nederlandse expediteur meer dan 34 plaaten op en wist zich te nestelen op positie dertig van de IATA-lijst. Ook zalmspecialist Aviair (16) maakte vorig jaar een forse groei (54%) door en steeg meer dan tien plaatsen. Het bedrijf van Roland Branderhorst vertoefde in een ver verleden al in de hoogste regionen van de IATA-lijst met zijn bedrijf Panlogistics. Enkele jaren geleden maakte hij zijn rentree op Schiphol met de profetische woorden: ‘Ik ga weer voor een plek in de top’. De zalmexpediteur is nu aardig onderweg.

Minder goed verging het directeur Francois Verhaart van Gelders Air (-60%). In 2011 maakte hij met zijn bedrijf nog een topjaar door met diverse projecten, zegt hij. ‘Helaas heeft dat in 2012 geen vervolg gekregen.

Moeilijk had ook Aircargo.NL (-56,7%) uit Aalsmeer het. De luchtvrachtagent behoorde de afgelopen jaren tot de snelst groeiende luchtvrachtexpediteurs van Nederland, maar moest in 2012 duidelijk gas terugnemen. ‘Steeds meer grote spelers zijn door onze grote groei van de afgelopen jaren op ons gaan letten’, zei directeur André van Soest vorig jaar nog. Hij heeft ook het gevoel dat hij als redelijke kleine speler niet de ‘juiste deals op tarief- en capaciteitgebied’ van de airlines krijgt om te kunnen concurreren met de grote expediteurs. ‘Daar zie je toch de druk van de grote inkopende partijen’. Aircargo.NL laat zich niet ontmoedigen en blijft aan de weg timmeren. Zo is een eigen webproduct ontwikkeld waar verladers direct bij de airlines kunnen boeken. Van Soest hoopt daarbij samen met kleinere agenten invulling te geven aan dit initiatief door koopkracht te bundelen.

Ook Derrick Wiebers, directeur van het relatief jonge luchtvrachtbedrijf J-Air leverde vorig jaar bijna 50% van het tonnage in. Hij schrijft de daling toe aan een uitzonderlijk jaar 2011 waarin hij als vertegenwoordiger van Japan Airlines betrokken was met een groot aantal bijzonder transportprojecten voor het door een tsunami getroffen Japan. ‘Daarnaast werden wij confronteerd met een halvering van de beschikbare capaciteit.’ Dat werd hoofdzakelijk veroorzaakt doordat Emirates, waar Wiebers vrachtcapaciteit inhuurde, vorig jaar de B777 verruilde voor de A380 op Schiphol met een aanzienlijk kleinere vrachtcapaciteit.

Laatst gewijzigd: