Het grootste containerschip ter wereld, de 'Maersk Mc-Kinney Møller' komt vrijdag aan op de Maasvlakte. Maar er zijn deze week meer giganten te bewonderen in de Rotterdamse haven.

Vrijdagochtend wordt de 'Vale Rio' verwacht in de Mississippihaven bij EMO. Dit grootste ijzerertsschip ter wereld meet 362 meter en is 65 meter breed. Twee jaar geleden volgde het schip de 'Berge Stahl' op als grootste ijzerertscarrier.

Daarnaast ligt in het Calandkanaal op paal 80 op dit moment de 'Ti Europe'. Met een lengte van 380 meter en een breedte van 69 meter is deze witte tanker de grootste nog varende olietanker (DWT 420.000 ton) ter wereld.

Ook de 'Berge Stahl' ligt vrijdag in de haven, bij EECV. Het schip meet ‘slechts’ 343 meter, bij een breedte van 63,5 meter. De 'Berge Stahl' vaart al sinds 1986 tussen Brazilië en Rotterdam. Jarenlang was het schip - op enkele enorme olietankers na – verreweg het grootste schip dat de Rotterdamse haven aandeed. De nieuwe generatie ijzerertsschepen en containerschepen bevestigt de enorme schaalvergroting die de laatste jaren in de scheepvaart heeft plaatsgevonden. 

Dat is ook terug te vinden in de havencijfers. In 2006 arriveerde het eerste containerschip met een capaciteit van meer dan 10.000 teu, in 2011 kwamen er nog 362 van dit soort containerschepen aan. Vorig jaar waren dit er al 487. Ondanks de gestage groei in de overslag naar ruim 440 miljoen ton, nam het aantal schepen dat in Rotterdam arriveerde de afgelopen jaren af van 35.000 naar 32.000. 

Door de diepgang in de haven tot bijna 23 meter (de hoogte van een flatgebouw van acht etages) kunnen de grootste schepen ter wereld in Rotterdam afmeren. Vooral ijzerertsschepen en olietankers steken diep. Zo steekt bijvoorbeeld de 'Vale Rio' volgeladen 23 meter onder water en de 'Ti Europe' zelfs 24,5 meter. De 'Maersk Mc-Kinney Møller' heeft ‘slechts’ een maximale diepgang van 16 meter. 

Bekijk de speciale Maersk Mc-Kinney Møller-pagina met al het nieuws over dat recordschip 

Laatst gewijzigd: 15 augustus 2013 10:59