De Nederlandse luchtvrachtexport groeide in 2011 met 6,7% naar 417.000 ton.

Dat blijkt uit de IATA top-100 die Nieuwsblad Transport elk jaar samenstelt aan de hand van vertrouwelijke expeditiegegevens van luchtvaartorganisatie IATA.

In totaal werd er vorig jaar 417.000 ton aan luchtvracht via Schiphol afgevoerd. Dat vertaalde zich in een omzetbedrag van 406 miljoen euro, een groei van 18% vergeleken met 2010.

Uit die volumecijfers blijkt wel dat de groei in het laatste kwartaal van 2011 aanzienlijk is afgevlakt. Zo kon er over de eerste negen maanden van vorig jaar nog een stijging van 10% worden genoteerd, maar bleef er van die stijging na het vierde kwartaal maar 6,7% over.

Ook in de individuele cijfers van de expediteurs is die afname in de laatste maanden van 2011 waarneembaar. Zo leverde marktleider Kuehne + Nagel (K+N) vijf procentpunten in en de nummer 2, DHL Global Forwarding, zes procentpunten.

K+N, DHL, Rhenus en UPS SCS blijven in de Nederlandse vrachttop onbetwist de dienst uitmaken. Opvallend is dat de Zwitserse markleider K+N, dat twee jaar geleden de koppositie overnam van DHL Global, vorig jaar zijn leidersrol in de Nederlandse markt verder wist uit bouwen. Het tonnage van K+N nam met ruim 11% toe, terwijl DHL een licht verlies kende van 1%..

Vorig jaar liet de nu vertrokken luchtvrachtmanager Carsten Pellicaan van DHL Global al weten dat het bedrijf min of meer meelift op de conjuncturele golven van de semiconductor-industrie. “Gaat het met hen goed dan gaat het ook met ons goed. Indien het daar slecht gaat dan zie je dat ook direct terug in onze cijfers. Zo simpel is het gewoon”, zei hij toen..

De toppositie van K+N op de Nederlandse luchtvrachtmarkt is zelfs vergroot indien ook de tonnages van dochter J. van de Put Fresh Handling worden meegerekend. De volumes van deze bloemenspecialist staan wel onder druk met een magere groei van 1,5%. Dat leidde ertoe dat de expediteur drie plaatsen op de ranglijst zakte.

Topman Dennis Verkooy van K+N Schiphol laat de consolidatie aan de top zien dat de strategie van K+N werkt. “Onze focus ligt voor een groot deel op de perishables en die laat ook in mindere tijden goede resultaten zien, want de mensen moeten per slot van rekening blijven eten.”

Slechts Rhenus wist het groeitempo van Kuehne+Nagel aan de top te volgen met een volumegroei van 11,2%. Dat leverde de Duitse expediteur wederom de derde plek op ten koste van UPS SCS, dat met een marginale groei van 1,8% een positie zakte op de IATA-lijst.

Panalpina zag in de top vijf het volume het sterkst groeien met 22,5%, maar vond met een volume van 20.427 ton nog niet de aansluiting met de vier grootste spelers in de Nederlandse luchtvrachtexpeditie. 

De enige Nederlandse vertegenwoordiger in de top tien, huisexpediteur Blue Sky Cargo van veilingbedrijf The Greenery, kon zich met 16,5% minder volume nog handhaven op een zesde plek op de lijst. De afstand tot achtervolgers als Geodis en Copex Air wordt echter steeds kleiner. Geodis maakte van alle expediteurs in de top 20 de grootste sprong van een twaalfde naar een zeven plek. Copex Air (8), zusterbedrijf van Rhenus, moest in 2011 ruim 9% inleveren. Dat kostte de agro-specialist een plek op de lijst. Het Duitse Schenker (9) kende met een groei van 34% ook een goed jaar, maar dat resulteerde nog niet in een hogere notering. Hetzelfde geldt voor Expeditors, dat met een plus van 9,5% net als in 2010 de top tien mag afsluiten.

Zie verder Nieuwsblad Transport van deze week

Laatst gewijzigd: