DHL Global Forwarding heeft vorig jaar de eerste plaats in de Nederlandse luchtvrachttop-100 moeten afstaan aan zijn grote rivaal Kuehne+Nagel (K+N).

UPS pakt net voor Rhenus de derde plek. Dat blijkt uit de IATA-exportcijfers over 2010, die Nieuwsblad Transport vandaag publiceert.

Na meer dan tien jaar heeft de Nederlandse luchtvrachtmarkt met K+N een nieuwe marktleider. Daarnaast speelt expresvervoerder UPS met een derde plek een steeds grotere rol wil spelen in de Nederlandse luchtvrachtexpeditie. Rhenus en zusterbedrijf Copex Air deden vorig jaar ook goede zaken met respectievelijk een vierde en een zevende plek op de IATA-lijst. Het tweetal, waarin ook het luchtvrachtvolume van dochteronderneming en luchtvrachtmakelaar Speed is meegenomen, zou samengevoegd een bronzen plak hebben gepakt op de lijst.

De grootste verliezers in de top van de IATA-lijst waren Schenker, dat een kwart van zijn tonnage kwijtraakte, en Blue Sky Cargo, de huisexpediteur van veilingbedrijf The Greenery. Daarnaast was de halvering van de vrachtvolume van DHL International, de expreszuster van expediteur DHL Global Forwarding, opmerkelijk. De val van de koerier naar een onbeduidende 62ste plek was het resultaat van de ingrijpende aanpassing van het Europese expresnetwerk.

De totale Nederlandse luchtvrachtexport over 2010 nam met bijna 20% toe naar 391.000 ton. De omzet viel met 342 miljoen euro bijna 30% hoger uit, maar die stijging was deels toe te schrijven aan het integreren door sommige maatschappijen van brandstof- en veiligheidstoeslagen in het vrachttarief.

Bekijk de volledige IATA-lijst in deze pdf's:
1NTT_P10_110617_1.pdf
1NTT_P11_110617_1.pdf

Laatst gewijzigd: 24 juni 2011 15:06