Bijna autonoom rijden

Veel is de afgelopen jaren in de media bericht over autonoom rijdende vrachtwagens. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur & Milieu) stimuleerde platooning, het in konvooi rijden van vrachtwagens, waarbij alleen de voorste actief bestuurd wordt en de andere wagens volgen. De introductie van volledig autonoom rijden laat nog op zich wachten – maar ondertussen zijn vrachtwagens al redelijk zelfstandig.

Een belangrijke functie in de cabine, die zorgt voor meer veiligheid, lager brandstofverbruik en het werk van de chauffeur lichter maakt, is de cruise control. Letterlijk is dat natuurlijk al een vorm van ‘autonoom’ rijden, want de chauffeur hoeft niet zelf gas te geven. Luxe wagens kennen de techniek ook, maar in de meeste auto’s wordt de auto simpelweg op één snelheid gehouden, ongeacht het overige verkeer of de route. Bij vrachtwagens is dat anders. Vrijwel alle merken rusten hun trucks inmiddels uit met twee soorten cruise control: predictive cruise control en adaptive cruise control. In combinatie met ‘lane departure warning’, dat ervoor zorgt dat de wagen ‘tussen de lijnen’ – dus op de eigen weghelft blijft – ontstaat een duurzame én veilige rijstijl.

Adaptive cruise control
In druk verkeer moet een chauffeur continu zijn of haar snelheid aanpassen aan de verkeerssituatie. Een traditionele vorm van cruise control, waarbij de wagen op één snelheid wordt gehouden, voldoet dan niet. Adaptive Cruise Control reageert op de overige verkeersdeelnemers. Als het voertuig een voorligger nadert, zal de cruise control minder gas geven en indien noodzakelijk remmen. Zelfs in druk verkeer en wanneer andere voertuigen met verschillende snelheden de rijbaan kruisen of invoegen hoeft de chauffeur niet steeds handmatig in te grijpen.
De chauffeur wordt niet alleen minder snel moe, maar het systeem zorgt er ook voor dat het aantal kop-staartbotsingen sterk afneemt. De rustiger manier van rijden zorgt ook voor brandstofbesparing.

Predictive Cruise Control
Waar in duurdere luxe-wagens inmiddels ook Adaptive Cruise Control is ingebouwd, daar is Predictive Cruise Control typisch iets voor vrachtwagens. Deze vorm van cruise control helpt de chauffeur bij het behouden van een goede gemiddelde snelheid op heuvelachtige wegen. Het systeem werkt op basis van GPS-technologie. Er wordt continu gedetailleerde wegenkaarteninformatie gebruikt om te bepalen welke omstandigheden het voertuig onderweg tegenkomt. Anticiperend kan de cruise control de snelheid aanpassen, schakelen of de Eco Roll activeren. Fabrikant DAF geeft aan dat een brandstofbesparing tot 4% mogelijk is.

Lane Departure Warning
Een functie die een vrachtwagen niet per se duurzamer, maar het rijden ermee wel veiliger maakt, is Lane Departure Warning. Door continu de markering op het wegdek te monitoren, ‘weet’ het systeem wanneer onbedoeld van weghelft of rijbaan wordt gewisseld, terwijl de richtingaanwijzers niet zijn ingeschakeld. De chauffeur wordt dan nadrukkelijk gewaarschuwd.

De drie hier beschreven functies maken het verkeer veiliger en duurzamer. De fabrikanten én de verzekeraars wijzen er overigens wel op dat de chauffeur uiteindelijk verantwoordelijk is voor een veilige rit. De automatische systemen ondersteunen hem slechts daarbij.

www.nieuwsbladtransport.nl is de website voor professionals actief in transport en logistiek en is een uitgave van NT Publishers BV.

NT Publishers BV is een onderdeel van de ProMedia Group, met het hoofdkantoor in Breda