TLN is ontstemd door uitspraken van FNV over mogelijke wijziging van de rij- en rusttijden. Volgens de bond gaat Europa de tijden dusdanig aanpassen dat chauffeurs uitgeput achter het stuur zitten.

Daardoor komt de verkeersveiligheid in gevaar en het is ongezond voor truckers. Daar is branchevereniging TLN het niet mee eens.

De onvrede spitst zich toe op nieuwe Europese regels voor het wegtransport. Met deze nieuwe regels uit het zogeheten Mobiliteitspakket moet de concurrentiepositie van vervoerders in de EU verbeteren. Ook moet het zorgen voor minder CO2-uitstoot en betere arbeidsomstandigheden. In het pakket, dat nog niet definitief is, staan ook bepalingen voor de rij- en rusttijden.

En daar is de vakbond niet gelukkig mee. Zo zouden door de nieuwe plannen chauffeurs tot wel vijftien uur per dag moeten rijden. Ook zouden ze drie weken achter elkaar zes dagen per week moeten werken. TLN weerspreekt die uitspraken. Volgens de belangenvereniging laten de plannen de rijtijden ongemoeid.

De maximale rijtijd per dag is momenteel negen uur, waarbij twee dagen per week het maximum wordt gesteld op tien uur. De Europese regels brengen daar helemaal geen verandering in, meldt TLN. 'De vakbond stelt daarnaast dat chauffeurs volgens de Europese plannen drie keer zes dagen achter elkaar mogen rijden, met een 24 uur rust per zes dagen. Ook dat klopt niet', aldus de branchevereniging.

'In de plannen van de Commissie mogen chauffeurs maximaal twee weken rijden met 24 uur rust per week. De week erna zijn ze verplicht een lange weekendrust te nemen, van 45 uur. Het stoort ons dat de vakbond nu de suggestie wekt dat er onveilige situaties ontstaan.'

Laatst gewijzigd: 20 december 2017 10:36