De Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC) kan weer het totaal van haar 22 vrachtvluchten in de week uitvoeren op Schiphol dit winterseizoen.

De vrachtvervoerder sloot vrijdag een ‘commerciële overeenkomst’ met de KLM. Door het akkoord is ook de dreiging van een blokkade van het Russisch luchtruim voor KLM van de baan. Die zou het afgelopen weekend ingaan.

Details van de overeenkomst zijn nog niet door de twee partijen prijsgegeven, maar insiders spreken van een codeshare-constructie, waardoor de extra vrachtvluchten van ABC deels onder een KLM-vluchtnummer worden uitgevoerd.

In oktober had de Nederlandse slotcoördinator Caroline Ditvoorst slechts twaalf van de aangevraagde 22 vrachtvluchten in de week toegekend aan ABC, waardoor de Russische maatschappij deels moest uitwijken naar het Waalse Luik. Daar werden vanaf eind oktober de eerste vrachtvluchten door AirBridgeCargo uitgevoerd. Nu kunnen die vluchten na een intermezzo van nauwelijks een week weer terugkeren naar Schiphol.


Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) zei vrijdag voor de wekelijkse ministerraad ‘blij’ te zijn dat het probleem ‘door de private partijen’ zelf is opgelost. Zij vindt niet dat de Russen daarbij chantage hebben gepleegd door de dreiging om het luchtruim te sluiten voor de KLM. ‘Er is van Russische kant druk uitgeoefend op de KLM en of je dat chantage wilt noemen, ik zou dat zo niet noemen.’ De Russen hebben volgens haar slechts geprobeerd hun belangen te verdedigen.

Voor het komende winterseizoen hebben een tiental vrachtmaatschappijen op Schiphol rond de 20% minder vrachtvluchten toegezegd gekregen dan aangevraagd. Nu ABC na tussenkomst van Moskou alsnog voldoende vrachtvluchten heeft weten los te krijgen bestaat de vrees dat ook andere vrachtvervoerders via druk van de nationale overheden zullen proberen extra vrachtvluchten op Schiphol los te krijgen.

Slotcoördinator Caroline Ditvoorst waarschuwt voor een dergelijk scenario in het NRC Handelsblad. Zij sprak van een knieval voor de Russen, waarmee volgens haar ‘een gevaarlijk precedent’ zou zijn geschapen. Van Nieuwenhuizen ziet dat niet zo. De bewindsvrouw gaat wel kijken hoe het systeem van slots voor vrachtmaatschappijen in elkaar zit en of er verbeteringen mogelijk zijn. Schiphol zal binnenkort ook komen met voorstellen voor een local rule voor vrachtvluchten op Schiphol.


Laatst gewijzigd: 06 november 2017 10:28