Er moet zo snel mogelijk een einde komen aan de overslag en doorvoer van steenkool via de zeehavens van Rotterdam en Amsterdam.

Dat stellen de milieuorganisaties Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie vandaag in een poging om ook de handel in steenkolen aan te pakken.

De twee havens zijn nu respectievelijk de nummer 1 en 2 in Europa op het gebied van de kolenoverslag. Volgens de milieuorganisaties staat de doorvoer haaks op de klimaatambities die Nederland heeft. In de Amsterdam, de tweede Europese haven op kolengebied, wordt er vanmiddag uit protest een 'kolencruise' georganiseerd. Een protestboot vaart onder meer langs de kolenoverslag in de haven. Het havenbedrijf zegt zelf ook mee te varen om de dialoog aan te kunnen gaan met de actievoerders. Eerder heeft de havenbeheerder al aangekondigd gefaseerd een einde te willen maken aan de kolenoverslag in de hoofdstad. Daarbij moeten de laatste kolen rond 2030 Amsterdam zijn verdwenen. 

Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie zijn bezig de gemeenteraad van Rotterdam zover te krijgen dat die ervoor zorgt dat de Rotterdamse haven versneld stopt met de overslag van kolen. Zij stuurden hierover onlangs een brief aan de raad. Een woordvoerder van de Rotterdamse haven zegt in een reactie tegen de NOS dat Duitsland ondanks de flinke groei in duurzame energie kolencentrales nodig heeft omdat wind en zon het soms laten afweten. ‘We kunnen niet zomaar stoppen met kolen. Dan zadelen we onze oosterburen op met een groot probleem. De kolencentrales daar draaien als back-up voor zonne- en windenergie.’

Laatst gewijzigd: 03 november 2017 10:51