De Belgische transporteur Corneel Geerts brengt bij zijn klanten een filetoeslag in rekening. Deze hoeft alleen te worden betaald bij ritten tussen 7.00 en 19.00 uur en bedraag 2,5% van de ritprijs.

Dat heeft CEO Marc Geerts woensdag bekendgemaakt. De heffing wordt op korte termijn ingevoerd. Met de maatregel wil de wegvervoerder zijn klanten stimuleren hun vracht in de avond- en nachtelijke uren te laten transporteren. Zo wil Geerts voorkomen dat zijn chauffeurs in de file staan, wat uiteraard extra personeelskosten met zich meebrengt. 

Ook in België zijn de verkeersopstoppingen schering en inslag. Het is zelfs zo erg geworden dat de Vlaamse branchevereniging voor transportbedrijven TLV zijn leden adviseert om bij verladers extra kosten in rekening te brengen ter compensatie van de uren die chauffeurs in de file staan. Geerts geeft nu gehoor aan die oproep.

Volgens hem kunnen zijn bedrijf en veel sectorgenoten de kosten niet meer zelf dragen. Als ze dat wel doen, komen ze in de rode cijfers terecht. De congestie kost het in Wijnegem gevestigde transportbedrijf 450.000 euro per jaar, op een omzet van ongeveer 15,5 miljoen euro. Dit betekent dat 3% van de omzet op gaat aan filekosten. Vanwege de dunne marges kan Geerts die kosten niet meer zelf dragen en is hij genoodzaakt deze uitgaven door te berekenen aan de klanten.

Net als in Nederland stijgen ook in België het aantal files overdag. In het verleden was nog sprake van een ochtend- en avondspits, maar deze lopen volgens TLV steeds meer in elkaar over. Daardoor is er overdag niet of nauwelijks ruimte om de verkeersopstoppingen te ontlopen. Transportgroep Corneel Geerts wil daarom nachtelijke ritten stimuleren. Dat is de enige mogelijkheid om een rit fileloos af te leggen.

Laatst gewijzigd: 03 januari 2018 15:11