Spoorbeheerder ProRail gaat in 2018 diverse proeven doen met zelfrijdende treinen. Het zijn tests met zowel goederentreinen als passagierstreinen.

In de proeven neemt een systeem handelingen gedeeltelijk of zelfs volledig van de machinist over. Deze automatisering levert volgens ProRail voordelen op. Zo kunnen geautomatiseerde treinen dichter op elkaar rijden, waardoor de capaciteit op het spoor verbetert, en daalt het energieverbruik van de treinen. Ook tijdens het rangeren kan het uitkomst bieden, aldus de spoorbeheerder.

De proeven worden uitgevoerd op diverse trajecten. Tests met goederentreinen worden gedaan op de Betuweroute, op het spoor in Groningen komen er proeven gericht op personenvervoer. Verder gaat ProRail kijken of het gebruik van zelfrijdende treinen in de toekomst kan leiden tot een verbetering van de spoorcapaciteit van de Schipholtunnel en op de A2-corridor, waar sinds kort in de nieuwe dienstregeling zes intercity's per uur rijden.

Laatst gewijzigd: 27 december 2017 12:19