De provincie Gelderland is akkoord met de komst van de nieuwe railterminal bij de Gelderse plaats Valburg. De regionale overheid besloot deze week om er 5,1 miljoen euro in te investeren.

Dat meldt Omroep Gelderland. De nieuwe overslagterminal moet komen tussen Arnhem en Nijmegen en ligt aan de Betuweroute. Deze route richting Duitsland loopt door Gelderland, maar stopt daar niet, waardoor de provincie op geen enkele manier profiteert van de spoorlijn.

Daar moet de Rail Terminal Gelderland (RTG), zoals hij officieel gaat heten, verandering in brengen. Het moet zorgen voor extra werkgelegenheid en ontlasting van de vlakbij gelegen A15. In totaal gaat het project naar schatting 43 miljoen euro kosten. Dat geld hoeft niet alleen door de provincie opgehoest te worden, ook Den Haag en Brussel betalen mee, evenals de exploitant. 

Niet iedereen is er gelukkig mee. Bewoners van het buurtschap Reeth zien niets in de overslagfaciliteit. Ze twijfelen over het nut van de terminal en begrijpen niet dat er zoveel geld in wordt geïnvesteerd. Ze sluiten niet uit dat ze naar de rechter stappen om de komst tegen te houden.

Ook is er twijfel of de RTG wel rendabel kan worden geëxploiteerd. Uit een onderzoek van het Rotterdamse instituut STC kwam naar voren dat alleen bij onrealistische hoeveelheden containers (200.000 teu) of zeer hoge tarieven (100 euro) de terminal winstgevend kan worden uitgebaat. Het onderzoek werd verricht in opdracht van BCTN, dat zelf zeven inland terminals exploiteert, waarvan eentje in Nijmegen, vlakbij Valburg.

Laatst gewijzigd: 15 december 2017 11:04