De transportsector moet serieus rekening houden met cybercriminaliteit, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. 'Klanten kunnen je aansprakelijk stellen voor het niet nemen van veiligheidsmaatregelen.'

Cybercriminaliteit wordt gezien als dé nieuwe bedreiging voor de sector. Deze zomer werd die bedreiging plots heel zichtbaar toen onder andere APM Terminals werd getroffen door een Petya-aanval. Goederen bleven staan en processen lagen stil, wat voor het Deense concern resulteerde in een kostenpost van 200 tot 300 miljoen dollar.

Er zijn gevallen bekend waarbij criminelen middels inbraak in computersystemen wisten waar zij kostbare lading konden vinden. Zo werd in Tiel doelgericht een container met 4.750 laptops buitgemaakt en wisten dieven te achterhalen met welke busjes een kostbare lading horloges werd vervoerd. Die werden vervolgens tijdens het stilstaan voor een tolstation in Frankrijk overvallen. 

Volgens Van Dijk is de omvang van het probleem niet exact bekend omdat cybercriminaliteit niet altijd zichtbaar is. 'Je kunt aan de buitenkant niet zien dat er met een koevoet een raam is opengebroken, maar dat cybercrime heel belangrijk is, dat is duidelijk', zegt hij.

Van Dijk waarschuwt dat transportbedrijven tegenwoordig over veel gevoelige data beschikken die steeds makkelijker kunnen worden gemanipuleerd. 'Die data worden ook steeds belangrijker', zegt hij. 'Wereldwijd is die leidend om goederenstromen over de wereld te laten vloeien, en daarmee ook kwetsbaarder.'

In de praktijk blijkt dat midden- en kleine transportbedrijven, die ook over grote hoeveelheden data beschikken, nog lang niet altijd goed beveiligd zijn. 'Veel bedrijven weten niet eens precies hoeveel computers ze in hun bedrijf hebben staan en de meeste computers zijn vaak op een of andere wijze aan het internet verbonden, terwijl dat niet altijd nodig is', zegt Van Dijk.

Het is voor het bedrijfsleven zaak geworden om 'echt heel serieus met je data om te gaan', zegt Van Dijk. 'Je hebt niet alleen eigen gegevens om processen goed te laten verlopen, maar ook data van klanten in huis. Daarmee heb je als ondernemer een verantwoordelijkheid. Los van het feit dat je door een hacker, malware of ransomware kan worden aangevallen, kan de klant jou ook nog eens verantwoordelijk stellen voor het niet nemen van de juiste veiligheidsmaatregelen.'

Nieuwsblad Transport organiseert vandaag in Maarssen het Congres Cybercrime in Transport & Logistiek. Daar legt Björn Roskott van Grant Thornton uit hoe bedrijven ethische hackers kunnen inschakelen om zichzelf te beveiligen en vertelt Lars Walder van Bijl PR hoe imagoschade kan worden vermeden door goede communicatie. In aanloop naar het evenement lichtten deze twee sprekers alvast een tipje van de sluier op in onderstaande video-interviews.

Laatst gewijzigd: 29 september 2017 14:04