Rijkswaterstaat sluit mogelijk de Maeslantkering en de Hartelkering in het Rotterdamse havengebied.

Informatiedienst Rotterdam Port Information Notices meldde aanvankelijk dat beide keringen rond het middaguur gesloten zouden worden. Rijkswaterstaat meldde daarop dat het ‘een verwachte sluiting is en blijft’. Wel is de Nieuwe Waterweg ter hoogte van de Maeslantkering gestremd en zijn de toegangswegen naar de kering afgesloten. De Hartelkering is in een veilige stand gezet door de schuiven deels te laten zakken, maar nog niet volledig gesloten.

Als de keringen worden gesloten, is een groot deel van de haven niet meer voor de scheepvaart bereikbaar. De Maasvlakte en de Europoort blijven dan wel wel bereikbaar, omdat die gebieden niet achter die stormvloedkeringen liggen. Beide keringen werden sinds de ingebruikneming twintig jaar geleden pas één keer in verband met hoogwater gesloten. Dat was tijdens een novemberstorm in 2007. Wel worden ze jaarlijks getest.

Hoewel de Maasvlakte wel bereikbaar blijft, ligt de containeroverslag er waarschijnlijk de hele dag stil. Op de vier grote terminals gingen de kranen vannacht omhoog. De loodsdienst is gedeeltelijk gestaakt, al probeert de dienst via helikopterbeloodsing en loodsen op afstand (loa) nog wel zo veel mogelijk schepen van dienst te zijn. 

Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte legde de activiteiten vannacht om 3.00 uur stil en verwacht dat die vanavond om 23.00 uur hervat kunnen worden. Ook overbuurman APMT2 legde de terminal vannacht om 3.00 uur volledig stil, maar gaat er vooralsnog van uit dat de overslag vanmiddag om 18.00 uur hervat kan worden.

ECT legde zijn terminals op de Maasvlakte, Delta en Euromax, rond dezelfde tijd stil en hoopt dat de kranen rond 18.00 uur vanmiddag weer kunnen draaien. Woordvoerder Rob Bagchus benadrukt dat er geen harde prognoses worden afgegeven: ‘We volgen de weersomstandigheden nauwgezet en hervatten het operationele proces als het weer en de veiligheid dat toelaten’.

Bij het Loodswezen is de beloodsing over water met tenders gestaakt, maar de helikopterbeloodsing en loodsen op afstand gaat nog wel gewoon door. Het Loodswezen beschikt over twee heli’s, waarvan er één standby moet blijven voor calamiteiten. De andere maakt op dit moment overuren, zegt een woordvoerder. De capaciteit daarvan is beperkt tot naar schatting rond de tien beloodsingen per dag.

Laatst gewijzigd: 04 januari 2018 11:54