Drie containerschepen van het ten onder gegane Hanjin Shipping hebben maandag op een veiling op de rechtbank in Rotterdam een kleine 400 miljoen US-dollar opgebracht.

De schepen van 13.000 teu werden geveild in opdracht van schuldeiser HSH Nordbank. De schuld aan de bank bedroeg in totaal ruim 1,8 miljard dollar.

HSH Nordbank had het geld te goed van de juridische eigenaar van de schepen, het op het Britse eiland Man gevestigde Resolute Leasing. Van dit bedrijf had Hanjin de schepen gecharterd.

Op de gerechtelijke veiling was maar één bieder afgekomen, vertegenwoordigd door advocaat Carel van Lynden van het kantoor AKD. Op verzoek van diens opdrachtgever werd de naam van de koper niet onthuld. In het vonnis van de rechtbank dat ’s middags werd gepubliceerd is sprake van een ‘nader te noemen meester’.

Vaststaat dat een van de schepen door Maersk Line in gebruik wordt genomen. Omgedoopt tot 'Maersk Emerald' loopt de 'Hanjin Africa' later deze week beide terminals van APM in Rotterdam aan om containers te laden, zo is in de vaarschema’s op de website van de rederij te zien.

Waarschijnlijk stond dus van te voren vast dat Maersk het schip direct van de nieuwe eigenaar zou charteren. Die nieuwe eigenaar heeft een dikke 133 miljoen dollar voor de 'Hanjin Africa' betaald, precies evenveel als het bedrag dat voor de 'Hanjin Harmony' werd neergeteld. De prijs voor de 'Hanjin Europe' werd tot op de cent nauwkeurig vastgesteld: 125 miljoen 391 duizend 654 dollar en 11 dollarcent.

De schepen hebben de afgelopen weken in het ankergebied voor de kust van Scheveningen gelegen. Een vierde zusterschip, de 'Hanjin Gold', moet daar nog enige tijd blijven. Zij wordt begin januari in Rotterdam geveild, eveneens op verzoek van HSH Nordbank. De Duitse bank lijdt grote verliezen op zijn scheepsfinancieringen. HSH was in oktober betrokken bij een charterovereenkomst waarbij Maersk zes schepen van Hanjin overnam.

Meer hierover in Nieuwsblad Transport van deze week. 

Laatst gewijzigd: 08 december 2016 11:43