Brussel en vijftien containerrederijen, waaronder Maersk Line, MSC en CMA CGM, hebben afspraken gemaakt over de manier waarop zij voortaan tariefsverhogingen bekendmaken.

Dat is de uitkomst van een onderzoek naar het maken van prijsafspraken binnen de sector.

De rederijen worden niet officieel beschuldigd van het maken van prijsafspraken, maar hebben een aantal voorstellen gedaan om de Europese Commissie tegemoet te komen in haar zorgen. Dit hebben zij  gedaan onder benadrukking dat zij niet vinden dat zij hebben deelgenomen in de praktijken zoals de Europese Commissie die schetst. 

De rederijen hebben voorgesteld te stoppen met het publiceren van tariefverhogingen als enkel het bedrag of een procentuele verhoging van een tarief op een bepaalde route. Om klanten bepaalde tariefverhogingen beter te doen begrijpen zullen toekomstige aankondigingen van tariefverhogingen het basisbedrag, de toepasselijke toeslagen, de diensten waarop de verhoging betrekking heeft en de duur van de verhoging noemen. De rederijen zijn gebonden aan deze aankondigingen als maximale prijs gedurende hun geldigheidsduur, maar mogen wel lagere tarieven aanbieden. Ook zullen zij de nieuwe tarieven maximaal 31 dagen van te voren worden aangekondigd.

Deze voorstellen zouden een geldigheidsduur van drie jaar hebben en gelden voor alle routes van en naar de European Economic Area. De Europese Commissie beraadt zich nu over de voorstellen en wil feedback van geïnteresseerde partijen inwinnen. 

Sinds 2009 publiceren rederijen met regelmaat zogenoemde General Rate Increases voor bepaalde handelsroutes. Dit zijn algemene tariefverhogingen die vaak honderden dollars hoog kunnen zijn. Aangekondigde tariefverhogingen worden lang niet altijd daadwerkelijk geïmplementeerd. Zij zijn doorgaans alleen effectief als een groot aantal andere reders deze verhogingen ook doorvoert. 

Brussel vreest dat de aankondiging van de algemene verhoging reders in staat stelt om hun toekomstige prijsintenties naar elkaar te signaleren en zo de prijzen op routes (naar Europa) te verhogen. Vanwege het niet-bindende karakter van de aankondigingen kunnen de rederijen zo de markt te 'testen, zonder het risico klanten te verliezen.' 

Ook vindt de Europese Commissie dat deze aankondigingen weinig waarde hebben voor de klanten omdat zij enkel de tariefverhoging in dollars, de ingangsdatum en de betrokken route aangeven. 'Dit informeert klanten niet over de nieuwe volledige prijs die zij zullen betalen', stelt de Commissie vandaag in een verklaring. Daarnaast kunnen klanten niet op de informatie vertrouwen omdat de GRI's vaak niet doorgaan.

Het onderzoek startte in 2011 met een inval bij een een aantal containerrederijen. In november 2013 werd het officiële onderzoek gestart. De betrokken rederijen zijn Maersk Line, MSC, CMA CGM, Evergreen Marine, Hapag-Lloyd, China Ocean Shipping Company (Cosco), China Shipping, Hamburg Süd, Hanjin, Orient Overseas Container Line (OOCL), Mitsui OSK Lines (MOL), United Arab Shipping Company (UASC), Nippon Yusen Kaisha (NYK), Hyundai Merchant Marine en Zim. 

Laatst gewijzigd: 19 februari 2016 12:39