In Nederland is 468.000 ton luchtvracht verwerkt. Dat is 10,7% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat bleek woensdag uit cijfers van statistiekbureau CBS.

Vooral het goederenvolume van Maastricht Aachen Airport steeg explosief. In de maanden juli, augustus en september werd 3,5 keer zoveel vracht vervoerd als in het derde kwartaal van 2016. Het totale tonnage kwam uit op 22.000 ton. Oorzaak van deze stijging was vooral de toename van het aantal vluchten naar Rusland en Azerbeidzjan. Ook het intercontinentale vrachtvervoer vanuit Limburg nam toe

Het grootste deel van het Nederlandse vrachtvolume wordt echter nog steeds via Schiphol vervoerd. Van het totale volume in het derde kwartaal kwam 96% voor rekening van de Amsterdamse luchthaven. Ook daar werd een groei genoteerd, al was deze een stuk bescheidener dan in Maastricht, met een plus van 'slechts' 7,1%.

De recente toename sluit aan bij de langjarige trend. De laatste vijf jaren werd in het derde kwartaal telkens een volumestijging genoteerd, met uitzondering van 2015, toen de hoeveelheid vervoerde goederen stabiel bleef. De groei was dit jaar sterker dan in andere jaren, wat dus vooral op het conto komt van Maastricht.

Meer dan een kwart van de luchtvracht die op Schiphol werd afgehandeld, kwam uit of ging naar Noordoost-Azië. Noord-Amerika stond op nummer twee met 19% van de goederen. De top-3 werd vervolmaakt door Europa, waarbinnen bijna 16% van de luchtvracht werd vervoerd.

Laatstgenoemde zag de sterkste stijging van de hoeveelheid vracht. Het tonnage goederen steeg in het derde kwartaal met bijna 22% tot 70.000 ton. Zowel het vrachtvervoer binnen de EU, als van en naar Europese niet-EU-landen lieten deze groei zien.

Bijna de helft van de goederen vanaf Schiphol heeft Azië als herkomst of bestemming. Deze verbindingen lieten een stijging van bijna 7% zien. Dit was voornamelijk te danken aan de groei in West-Azië, waar 14% meer goederen vanaf en naartoe vervoerd werden.

Laatst gewijzigd: 27 december 2017 14:26