De recente vrachtdeal tussen KLM en de Russische vrachtmaatschappij AirBridgeCargo (ABC) bestaat concreet uit een zogeheten codeshare-overeenkomst.

Dat bevestigt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) op vragen uit de Tweede Kamer. Het gaat volgens de bewindsvrouw om een ‘operationele overeenkomst’ in het kader van de EU-slotverordening, ‘waarbij door gezamenlijke vluchtuitoefening gebruik gemaakt kan worden van bepaalde slots van KLM'. De afspraken gelden verder alleen voor het komend winterseizoen, dat voor ABC loopt van eind oktober van dit jaar tot maart 2018.
ABC kreeg onlangs slechts slots voor twaalf vrachtvluchten in de week toegewezen op Schiphol, bijna een halvering van de 22 vluchten die waren aangevraagd. Daarop dreigde Moskou overvliegrechten van KLM voor het Siberische luchtruim in te trekken, aldus Van Nieuwenhuizen. 

Het is nog onduidelijk wanneer AirBridgeCargo geheel zal terugkeren op Schiphol. De maatschappij heeft sinds het begin van het winterseizoen (eind oktober) een deel van haar vluchten van Schiphol overgeheveld naar Luik Airport en het vergt zeker drie tot vier weken voordat met de KLM de deal in detail is ingevuld. Daarnaast vergen operationele aanpassingen tijd. Bronnen op Schiphol en de luchthaven van Luik melden intussen dat de Russische vrachtmaatschappij waarschijnlijk ook een aantal van de uitgeplaatste vrachtvluchten op Luik wil houden. 

Minister Van Nieuwenhuizen verwacht verder dat de directie van Schiphol voor 17 november van dit jaar een gedragen voorstel voor een lokale vrachtregeling op de luchthaven kan presenteren. Zij zal die local rule,  ‘rekening houdend met de Europese regelgeving’, dan gaan invoeren. Zij houdt zich daarmee aan de toezegging van haar staatssecretaris Sharon Dijksma, haar ambtsvoorganger op luchtvaartgebied. Zo kunnen ook de overige gedupeerde vrachtmaatschappijen van de slotschaarste op Schiphol nog meer ruimte krijgen op de luchthaven.

Laatst gewijzigd: 07 november 2017 11:17