AirBridgeCargo Airlines dreigt de vrachtoperatie op Schiphol grotendeels naar het buitenland te verplaatsen indien het niet de gevraagde 23 vrachtvluchten in de week kan uitvoeren.

Dat heeft de Russische vrachtmaatschappij in een brief aan het ministerie van Infrastructuur laten weten. Het departement heeft tot vrijdagmiddag aanstaande om een oplossing aan te reiken voor AirBridgeCargo, dat nu voor het winterseizoen slechts dertien vrachtvluchten in de week heeft toegezegd gekregen.

Volgens de landenmanager Henk-Jan van Keulen van ABC kan het ministerie ingrijpen om voldoende vrachtslots (vliegbewegingen) aan te wijzen voor de maatschappij, dat nu de grootste aanbieder van vrachtvluchten is op Schiphol. ‘Dat is juridisch uitgezocht.’ Indien er vrijdag geen oplossing is, zal de Russische vrachtmaatschappij het aantal vrachtvluchten op Schiphol reduceren naar permanent tien vluchten in de week, terwijl met twaalf vluchten elders in Europa een nieuwe vrachtoperatie wordt opgebouwd, zegt hij. ‘We komen dan ook op termijn niet meer terug met extra vrachtvluchten op Schiphol. Laat dat duidelijk zijn: weg is weg.’

Het hoofdkantoor van AirBridgecargo zal vrijdag na het verstrijken van de deadline de naam van de nieuwe Europese vrachtdraaischijf bekendmaken. Van Keulen kan dan ook nog geen naam noemen, maar onderstreept dat de luchthaven buiten Nederland komt te liggen. Maastricht Aachen Airport, een alternatief waaraan het ministerie van Infrastructuur werkt voor het uitplaatsen van vrachtvluchten van Schiphol, valt dan ook af.

Volgens insiders op Schiphol kijken de Russen vooral naar Belgische luchthavens als alternatief voor Schiphol. Daarbij zouden er contacten zijn gelegd met de luchthavens van Oostende, Brussel en Luik. Ook het Duitse Hahn Airport, waarop ABC al vliegt, wordt in luchtvrachtkringen genoemd als mogelijk uitwijkluchthaven voor Schiphol.

Eerder deze maand heeft Singapore Airlines Cargo al aangegeven vier van de acht vrachtvluchten op Schiphol te verplaatsen naar Brussels Airport. Andere vrachtmaatschappijen, die ook de dupe zijn van de slotschaarste op Schiphol, hebben hun plannen nog niet bekendgemaakt. Zo is het vooral wachten op wat EmiratesSkyCargo, een ander grote vrachtmaatschappij op Schiphol, gaat doen met haar geweigerde vrachtvluchten.

De Nederlandse vrachtsector (ACN, TLN en Evofenedex) heeft intussen staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) deze week verzocht om 600 extra slots aan de vrachtmaatschappijen toe te kennen voor het komend winterseizoen. ‘Anders komt de mainportrol van Schiphol in de Europese luchtvrachtmarkt in gevaar’, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

Laatst gewijzigd: 05 oktober 2017 11:16