De Rotterdamse deepsea containerterminals op de Maasvlakte verwachten aan het eind van de middag weer te kunnen gaan draaien.

Rond drie uur in de ochtend zijn de kranen omhoog gegaan bij Rotterdam World Gateway (RWG), Euromax en Delta van ECT en de twee terminals van APMT in verband met de storm die op dit moment over Nederland trekt. Die bereikt op sommige plekken windkracht tien op de schaal van Beaufort. De terminals op de Maasvlakte kunnen tot ongeveer windkracht zeven blijven draaien.

Woordvoerder Rob Bagchus van ECT zegt dat de terminals aan het eind van de middag volle kracht gaan draaien om de achterstanden zo snel mogelijk weg te werken. ‘We hebben hier ervaring mee. Het is bepaald niet de eerste storm die we meemaken, al hadden we gehoopt dat het in september rustig zou blijven.’ Het inlopen van achterstanden is volgens hem een kwestie van uren, niet van dagen.

Ook woordvoerder Niels Dekker van RWG gaat er van uit dat de afhandeling aan het eind van de middag hervat wordt. ‘We houden de situatie nauwlettend in de gaten, onder meer met ons eigen weerstation. Als dat aangeeft dat de windsnelheid voldoende is afgenomen en de prognose stabiel is, gaan we weer aan de slag. ’

Op de site van Marine Traffic, die gebruik maakt van AIS-gegevens, is te zien dat er op dit moment twee deepsea-schepen aan de kade van Euromax liggen en vier bij de Delta Terminal. APMT Rotterdam heeft één schip voor de kant, evenals APMT MVII en RWG. 

De wind eist vandaag bij de alle modaliteiten de hoofdrol op. Zo is op de A9 (Amstelveen en Alkmaar) een aanhanger van een vrachtwagen omgewaaid. Rijkswaterstaat heeft juist afgeraden om met een aanhanger, caravan of lege truck de weg op te gaan. Twee rijstroken van de A4 (Amsterdam naar Den Haag) zijn dicht omdat er dakplaten op het asfalt liggen. De A13 (Delft naar Rotterdam) was even helemaal dicht omdat een boom op een rijdende auto viel. Er was alleen blikschade.  

Rijkswaterstaat meldde vanochtend dat ze de bruggen over de kanalen in Brabant niet kunnen bedienen door de storm. Een woordvoerder meldt dat de bruggen zeker tot het begin van de middag gesloten blijven. Automobilisten hebben geen last van de maatregel, de bruggen blijven gewoon open voor verkeer. Het sluiten van de bruggen is een voorzorgsmaatregel. ‘Door de kracht van de wind en de windrichting is er het risico dat we de bruggen niet meer kunnen sluiten als ze eenmaal open zijn gezet’, aldus de woordvoerder. De maatregel is vrij uitzonderlijk en komt doorgaans niet vaker dan één a twee keer per jaar voor.

Schiphol heeft een aantal start- en landingsbanen gesloten en KLM heeft tientallen Europese vluchten geschrapt. De dijk Enkhuizen-Lelystad is dicht voor aanhangers en trucks. Een aantal afvaarten over de Waddenzee zijn geannuleerd. In Brabant en Limburg zijn de bruggen over de kanalen dicht omdat ze niet kunnen worden bediend. Ook sluizen in Zeeland blijven dicht.

Bij de windpaal in IJmuiden zijn woensdag vanaf 6.00 uur windstoten van 100 kilometer per uur gemeten. Door deze windkracht 9 is er sprake van een officiële herfststorm, meldt meteorologe Diana Woei van Weerplaza. De storm houdt waarschijnlijk de hele ochtend en een goed deel van de middag aan, verwacht Woei. ‘De meeste overlast geven de zeer zware windstoten in de kustprovincies. In het Waddengebied kan het tot een zeer zware storm komen, windkracht 10.'

Weerkundigen hebben de storm inmiddels Sebastian gedoopt. Volgens Woei van Weerplaza is Sebastian de zwaarste herfststorm sinds 2013.

Laatst gewijzigd: 13 september 2017 12:36