Scheepswerven hadden ook in 2017 een erg moeizaam jaar. Voor het eerst sinds 2004 bevat het totale orderboek voor minder dan 200 miljoen ton aan laadvermogen.

Hoewel er aan het eind van het jaar sprake was van enige stabilisatie is het orderboek in 2017 met 13% gedaald tot 3.158 schepen met een totaal laadvermogen van 196,9 miljoen ton, blijkt uit data van Clarksons Research. Het aantal actieve werven daalde tegelijkertijd van 440 aan het begin van 2017 tot 360 nu. 

Dat het orderboek op zo'n laag niveau is gekomen, komt door een aantal opeenvolgende slechte jaren. In 2016, toen de scheepvaartmarkt in het algemeen in een diep dal zat daalde het aantal nieuwe orders tot een diepterecord met slechts 604 bestelde schepen. Afgelopen jaar pikte dat aantal iets op, maar met 902 nieuwe orders is het nog steeds erg mager. Het is slechts het derde jaar in de afgelopen twee decennia waarin het aantal nieuwe orders onder de 1.000 schepen blijft. 

De grootste stijging was afgelopen jaar te zien in het droge bulksegment. Er werden 286 bulkcarriers besteld, ten opzichte van 54 in 2016. Dat is een stevige stijging, maar het aantal orders ligt daarmee nog steeds onder het historisch gemiddelde. Ook het aantal bestelde tankers steeg, van 188 in 2016 naar 271 in 2017. Orders van containerschepen bleven met 108 schepen laag en stabiel. In 2016 werden er 98 nieuwe containerschepen besteld. Die schepen zijn wel weer een maat groter dan voorheen. CMA CGM, MSC en Cosco hebben 22.000 teu'ers besteld. 

De verwachting is dat 2018 een opnieuw een moeilijk jaar zal worden. Werven zullen verdere capaciteitsverminderingen doorvoeren en hopen op een versnelling van het aantal nieuwe orders, aldus de onderzoekers van Clarksons. 

Laatst gewijzigd: 23 januari 2018 12:09