De containervaart wacht een potentieel 'gouden era' dankzij fundamentele marktverbeteringen en strengere prijsdiscipline. Dat stelt consultancybureau Drewry.

Volgens berekeningen van de analisten stevenen de grote carriers op een collectief bedrijfsresultaat van vijf miljard dollar af. In 2016 werd er nog een voor gelijk bedrag verlies gemaakt.

Uit de halfjaarcijfers van de zestien grootste rederijen blijkt dat twaalf van hen weer winst maken en dat hun collectieve omzet met 18% is gestegen ten opzichte van vorig jaar, toen de markt een absoluut dieptepunt bereikte. De marges zijn gemiddeld genomen van een negatieve 4,8% weer omgeslagen naar een plus van 2,4%. Dat getal zal naar verwachting nog verder stijgen wanneer ook CMA CGM zijn cijfers bekendmaakt.

Drewry ziet drie redenen voor het marktherstel. Ten eerste is door een groot aantal fusies en overnames de pool van concurrenten afgenomen. Daarnaast is er sprake van een verbeterde balans in vraag en aanbod. En als laatste gebruiken de rederijen hun nieuwe prijskracht verstandig. De meeste carriers focussen zich dit jaar op winstgevendheid in plaats van uitbreiding van het marktaandeel, met uitzondering van HMM dat een inhaalslag heeft te maken na de reorganisatie van vorig jaar. Daarom verwacht Drewry dat het huidige herstel houdbaarder is dan eerdere marktverbeteringen, sinds het begin van de financiële crisis. 

Laatst gewijzigd: 11 september 2017 12:07