In Tirol is de invoering van een 'Alpentransitobeurs' weer actueel. De Oostenrijkse deelstaat wil het vervoer over de Brennerroute beperken tot een miljoen truckritten per jaar.

Dat moet volgens de Tiroler Groenen gebeuren door de rechten voor ritten over de Brenner onder wegvervoerders te verhandelen. Vervoerders kunnen rechten ook met elkaar ruilen.

'We hebben al veel gedaan om de verkeersdruk voor de bewoners te verlichten', zegt Hermann Weratschnig van de Groene partij, 'maar er is meer nodig. Het is tijd voor echte Tiroler noodmaatregelen.'

De voorgestelde transitobeurs voorziet erin dat jaarlijks maximaal één miljoen vrachtautoritten mogen worden gemaakt over de Brenner tussen Zuid-Duitsland en Noord-Italië. Vervoerders kunnen op die ritten bieden, waarbij de hoogste bieder voor een bepaald aantal ritten de rechten binnensleept. Die mag de onderneming ook weer verkopen aan concurrenten.

De Groenen denken behalve aan de Brenner ook aan het vervoer over de Tauern-as. De Tiroler landsregering heeft wel oren naar een beurs voor de verhandeling van rechten om het wegvervoer te dwingen minder transportritten door het kwetsbare Tiroler berglandschap uit te voeren.

De federale regering heeft meer moeite met de transitobeurs, omdat hierover een nieuw conflict met de Europese Commissie dreigt. Anderzijds ziet Brussel ook de zogenoemde 'Blockabfertigung' die Tirol bij de Duits-Oostenrijkse grensovergang Kiefersfelden/Kufstein onlangs invoerde als een probleem.

Daar worden nu dagelijks maximaal driehonderd vrachtauto's doorgelaten, wat tot grote files in Beieren leidt. De interim-bondsverkeersminister van Duitsland, Christian Schmidt, heeft deze blokdoorlating aan de grens fel veroordeeld.

Laatst gewijzigd: 09 november 2017 12:21