Het Iraanse IRISL wil 'in de nabije toekomst' een containerdienst tussen Azië en Europa opzetten. Ook wil het bedrijf in de komende vijf jaar 49 schepen vervangen.

Dat meldt het bedrijf op zijn website. 

Details over de nieuwe dienst zijn nog niet bekend. IRISL heeft sinds de opheffing van de sancties diverse vessel sharing agreements opgezet met Europese rederijen, waaronder CMA CGM, maar of de intrede op de Azië -Europa markt in samenwerking met andere carriers zal zijn is ook nog ongewis. 

De rederij heeft ook nog niet gespecificeerd wat voor schepen het gaat bestellen, maar waarschijnlijk gaat het zowel om tankers, bulkcarriers als containerschepen. De 49 schepen worden besteld bij binnenlandse en buitenlandse werven en moeten uiterlijk in 2022 allemaal zijn opgeleverd. 

Motivatie voor de vlootvervanging is de toegenomen concurrentie door de opheffing van Europese- en VN-sancties tegen het land. Daardoor zijn veel rederijen de Iraanse markt weer gaan bedienen. Omdat het bedrijf geen speciale regelingen geniet en dus op gelijke voet concurreert met Europese en Aziatische spelers heeft het bedrijf nieuwe, efficiëntere schepen nodig. 

De vlootuitbreiding volgt op eerdere nieuwe orders. IRISL verwacht volgend jaar ook al een aantal nieuwe schepen in de vaart te nemen. Kort na het opheffen van de sancties maakte het bedrijf al bekend voornemens te zijn om flink in nieuw tonnage te investeren. De rederij zei toen ook te kijken naar containerschepen van 18.000 teu.

Uit data van Alphaliner blijkt dat IRISL momenteel vier containerschepen in bestelling heeft met een gezamenlijk capaciteit van 58.000 teu, gemiddeld 14.500 teu per schip. Met een vloot van 46 schepen (in totaal 96.000 teu) staat de rederij op de ranglijst van containerrederijen momenteel op een 22ste plek.

Laatst gewijzigd: 06 november 2017 12:20