Er is paniek in Den Haag nu Rusland dreigt het luchtruim te sluiten voor de KLM als tegenmaatregel voor het halveren van het aantal vrachtvluchten van het Russische AirBridgeCargo op Schiphol.

De maatschappij mag vanaf het nieuwe winterseizoen nog maar twaalf van de aangevraagde 22 vrachtvluchten in de week uitvoeren. Uit voorzorg heeft de Russische vrachtmaatschappij al aangegeven twaalf vrachtvluchten te verplaatsen naar Luik en er nog maar tien in de week op Schiphol te houden.

   

Anonieme bronnen melden nu aan De Telegraaf dat Rusland de druk op Nederland heeft opgevoerd om alle 22 vrachtvluchten in de week op Schiphol te behouden. De Russen hebben Nederland tot zaterdag de tijd gegeven om het probleem met de vrachtvluchten op te lossen, anders zijn de vluchten van KLM niet meer welkom in het Russisch luchtruim.


De woordvoerder van minister Cora Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil de ruzie met de Russen bevestigen noch ontkennen. Vrachtmanager Henk-Jan van Keulen van AirBridgeCargo Nederland zegt dat er hoog overleg is tussen Den Haag en Moskou over de vrachtslots, maar wil niet ingaan op een mogelijke boycot van de KLM.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) houdt intussen in een reactie rekening met Russische tegenmaatregelen. Zo heeft de bond van de KLM het verzoek gekregen om vanaf het komend weekend een reserve-piloot mee te sturen op de vluchten van de KLM van en naar Azië. Die extra vlieger is noodzakelijk indien KLM vanaf zaterdag niet meer gebruik kan maken van het Russisch luchtruim en moet omvliegen. ‘Wij hebben daar toestemming voor gegeven met het oog op de langere reistijd’, aldus beleidsadviseur Joost van Doesburg van de VNV. Hij noemt verder het ‘wapengekletter’ van de Russen contraproductief voor het opzetten van een zogeheten local rule voor extra vrachtvluchten op Schiphol.

Recent gaf de inmiddels vertrokken staatssecretaris Sharon Dijksma (luchtvaart) opdracht aan Schiphol om ‘een gedragen voorstel’ te doen voor zo’n vrachtregeling voor de gehele sector. ‘Dat werk wordt nu min of meer doorkruist door de eenzijdige maatregelen uit Moskou’, aldus Van Doesburg.  

 

Als de Russen daadwerkelijk het luchtruim sluiten, treft dat KLM financieel zwaar. De schade kan in de tientallen miljoenen euro lopen. Het is ook een maatregel die de Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft willen vermijden toen recent een aparte vrachtregeling werd behandeld door het coördinatie-comité van Schiphol, het overlegorgaan van alle luchtvaartmaatschappijen op de luchthaven. Zo onthield de maatschappij zich van stemming over het onderwerp, waarna de vakantiemaatschappijen de local rule wegstemden.


Laatst gewijzigd: 31 oktober 2017 12:08