Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
Containerrederijen moeten flexibeler zijn in het aantal kostenvrije dagen dat zij containers uitlenen aan vervoerders (detentievrije periode).
Dat stellen EVO, TLN, KNV en Fenex in een gezamenlijk brief aan de rederijen.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
waar bemoeien EVO, TLN, KNV zich mee?
Volledig kosteloos gebruik van een investering verzoeken is onredelijk. Het woord "free" of gratis moeten we stoppen te verkopen. Uiteindelijk worden die kosten dan intern verhaald op de lijndiensten (lees: zeevracht) en werkt het de vraag naar meer transparantie tegen. Waarom niet gewoon algemeen uitrollen dat iedereen betaalt van dag één? Besparen door afschaffen ingewikkelde administratie inzake "free time" en het zou dan wellicht de gebruikers wat meer disciplin
Demurrage/detention zijn verworden tot de grote melkkoeien van de carriers. Belachelijk hoge bedragen per dag in zowel laad- als loshaven die helemaal niet meer in verhouding staan tot de daadwerkelijke per diem equipment kosten.
Goed dat men hier werk van gaat maken al vrees ik dat het weinig concreets op gaat leveren.
Of men moet een redelijker tarief rekenen per dag, wat overeenkomt met de echte kostprijs van de rederij.
Dus ongeveer € 3,–/ dag / container. En doorladen promoten inplaats van afstraffen met hoge nota’s.