Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
De machinekamer van het vlaggenschip van Maersk Line, de 15.550 teu grote ‘Emma Maersk’, is onder water gelopen als gevolg van een defect aan de hekschroeven achteraan.
Hekschroeven of ‘stern thrusters’ (foto) worden net als boegschroeven (‘bow thrusters’) gebruikt om bij te sturen tijdens het aan- of afmeren wanneer het schip weinig vaart heeft.
Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Het is inderdaad verbazingwekkend, want in het eerste bericht op NT over het feit dat ‘Emma Maersk’ water maakt, zegt Yann Le Gouard dat in principe slechts een deel van de machinekamer onder water kan lopen. Maersk bevestigde echter dat de hele MK onder staat. Tradewinds had het zelfs over 18 meter water…
Sjaak, wie zegt dat er geen alarm is afgegaan?
De vebazing omtrent 16 mtr. waterhoogte in de machinekamer is groot net als bij voorgaande schrijver, want de waterdichte compartimenten waren toch niet echt waterdicht.
In de binnenvaart gaan de vlotters/detectoren ten behoeve van het wateralarm aan bij ca. 10/25 cm oftewel 0,10/0,25 mtr.
In de machineruimtes een verplicht item.
Moet hier toch ook kunnen?
Sjaak van Wijk
Ben zeer verbaasd dat er 16 mtr water in de MK staat, zitten er in de schroefastunnel dan geen waterdichte deuren? Of staan deze altijd open? Het gat bij de HS kan toch nooit zo groot zijn dat er geen tijd meer is de deuren te sluiten.