Zusterschepen ‘Emma’ mogen hekschroeven niet gebruiken

De machinekamer van het vlaggenschip van Maersk Line, de 15.550 teu grote ‘Emma Maersk’, is onder water gelopen als gevolg van een defect aan de hekschroeven achteraan.

Hekschroeven of ‘stern thrusters’ (foto) worden net als boegschroeven (‘bow thrusters’) gebruikt om bij te sturen tijdens het aan- of afmeren wanneer het schip weinig vaart heeft.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Het is inderdaad verbazingwekkend, want in het eerste bericht op NT over het feit dat ‘Emma Maersk’ water maakt, zegt Yann Le Gouard dat in principe slechts een deel van de machinekamer onder water kan lopen. Maersk bevestigde echter dat de hele MK onder staat. Tradewinds had het zelfs over 18 meter water…

Geplaatst door: Stefan Verberckmoes op

Sjaak, wie zegt dat er geen alarm is afgegaan?

Geplaatst door: Ruurd op

De vebazing omtrent 16 mtr. waterhoogte in de machinekamer is groot net als bij voorgaande schrijver, want de waterdichte compartimenten waren toch niet echt waterdicht.

In de binnenvaart gaan de vlotters/detectoren ten behoeve van het wateralarm aan bij ca. 10/25 cm oftewel 0,10/0,25 mtr.

In de machineruimtes een verplicht item.

Moet hier toch ook kunnen?

Sjaak van Wijk

Geplaatst door: Sjaak van Wijk op

Ben zeer verbaasd dat er 16 mtr water in de MK staat, zitten er in de schroefastunnel dan geen waterdichte deuren? Of staan deze altijd open? Het gat bij de HS kan toch nooit zo groot zijn dat er geen tijd meer is de deuren te sluiten.

Geplaatst door: Geert op
Zusterschepen ‘Emma’ mogen hekschroeven niet gebruiken | NT

Zusterschepen ‘Emma’ mogen hekschroeven niet gebruiken

De machinekamer van het vlaggenschip van Maersk Line, de 15.550 teu grote ‘Emma Maersk’, is onder water gelopen als gevolg van een defect aan de hekschroeven achteraan.

Hekschroeven of ‘stern thrusters’ (foto) worden net als boegschroeven (‘bow thrusters’) gebruikt om bij te sturen tijdens het aan- of afmeren wanneer het schip weinig vaart heeft.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Het is inderdaad verbazingwekkend, want in het eerste bericht op NT over het feit dat ‘Emma Maersk’ water maakt, zegt Yann Le Gouard dat in principe slechts een deel van de machinekamer onder water kan lopen. Maersk bevestigde echter dat de hele MK onder staat. Tradewinds had het zelfs over 18 meter water…

Geplaatst door: Stefan Verberckmoes op

Sjaak, wie zegt dat er geen alarm is afgegaan?

Geplaatst door: Ruurd op

De vebazing omtrent 16 mtr. waterhoogte in de machinekamer is groot net als bij voorgaande schrijver, want de waterdichte compartimenten waren toch niet echt waterdicht.

In de binnenvaart gaan de vlotters/detectoren ten behoeve van het wateralarm aan bij ca. 10/25 cm oftewel 0,10/0,25 mtr.

In de machineruimtes een verplicht item.

Moet hier toch ook kunnen?

Sjaak van Wijk

Geplaatst door: Sjaak van Wijk op

Ben zeer verbaasd dat er 16 mtr water in de MK staat, zitten er in de schroefastunnel dan geen waterdichte deuren? Of staan deze altijd open? Het gat bij de HS kan toch nooit zo groot zijn dat er geen tijd meer is de deuren te sluiten.

Geplaatst door: Geert op