Nieuw pleidooi voor langere en meer veilige truckcabines

Als de cabines 80 cm langer gemaakt zouden worden, zouden de trucks 5% zuiniger en de ongelukken veel minder zwaar zijn. Dat zeggen Transport & Environment en de koepel van aluminiumbedrijven, EAA.

Volgens beide organisaties moet de Europese Commissie, als deze eind dit jaar een hervorming van de maten en gewichten van de vrachtwagens uitwerkt, een verandering in de regelgeving opnemen waarbij de cabines 80 cm langer zouden worden. Vandaag is hun lengte beperkt tot 2,35 m. De lengte van de lading zou gelijk blijven.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu

Reacties

Toch wel vreemd als men ziet, dat in de praktijk de auto s met een vierkante cabine zoals DAF en MAN meestal beter scoren in verbruik dan b.v. VOLVO met een stroomline cabine.Ik denk, dat men veel chauffeurs eens aan moet leren om meer normaal te rijden i.p.v. constant het gas op de plank te trappen ,wat bij veel cont. chauffeurs en koelerchauffeurs blijkbaar heel moeilijk is om zich in toom te houden . Ik denk wel eens krijgen die bedrijven de brandstof voor niks of shoppen ze bij de buurman.

Geplaatst door: nab op

L.S. Gewoon net zo als in Noord Amerika e.o. een torpedo neus verplicht stellen, met daaraan een grotere cabine, zodat het niet alleen veiliger maar ook aantrekkelijk wordt om chauffeur te worden en te zijn. Alle argumenten zoals o.a. ruimte op de wegen zijn lariekoek. Het gaat uiteindelijk om de gezondheid van diegene die met de truck op pad moet, de chauffeur.
Daar hoef je geen onderzoek naar te doen dat kan elke beroepschauffeur u vertellen.

Geplaatst door: Rob de Voogd op
Nieuw pleidooi voor langere en meer veilige truckcabines | NT

Nieuw pleidooi voor langere en meer veilige truckcabines

Als de cabines 80 cm langer gemaakt zouden worden, zouden de trucks 5% zuiniger en de ongelukken veel minder zwaar zijn. Dat zeggen Transport & Environment en de koepel van aluminiumbedrijven, EAA.

Volgens beide organisaties moet de Europese Commissie, als deze eind dit jaar een hervorming van de maten en gewichten van de vrachtwagens uitwerkt, een verandering in de regelgeving opnemen waarbij de cabines 80 cm langer zouden worden. Vandaag is hun lengte beperkt tot 2,35 m. De lengte van de lading zou gelijk blijven.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Toch wel vreemd als men ziet, dat in de praktijk de auto s met een vierkante cabine zoals DAF en MAN meestal beter scoren in verbruik dan b.v. VOLVO met een stroomline cabine.Ik denk, dat men veel chauffeurs eens aan moet leren om meer normaal te rijden i.p.v. constant het gas op de plank te trappen ,wat bij veel cont. chauffeurs en koelerchauffeurs blijkbaar heel moeilijk is om zich in toom te houden . Ik denk wel eens krijgen die bedrijven de brandstof voor niks of shoppen ze bij de buurman.

Geplaatst door: nab op

L.S. Gewoon net zo als in Noord Amerika e.o. een torpedo neus verplicht stellen, met daaraan een grotere cabine, zodat het niet alleen veiliger maar ook aantrekkelijk wordt om chauffeur te worden en te zijn. Alle argumenten zoals o.a. ruimte op de wegen zijn lariekoek. Het gaat uiteindelijk om de gezondheid van diegene die met de truck op pad moet, de chauffeur.
Daar hoef je geen onderzoek naar te doen dat kan elke beroepschauffeur u vertellen.

Geplaatst door: Rob de Voogd op