De Groningse rederij Seatrade heeft vier schepen illegaal laten slopen op stranden in India en Turkije. Dat stelde het Openbaar Ministerie (OM) donderdag bij de rechtbank in Rotterdam.

De officier eiste boetes tot 750.000 euro voor elk van de drie betrokken bedrijven die onder het Seatrade-concern vallen.

Tegen de algemeen directeur en de financiële topman van het concern eiste het OM gevangenisstraffen tot zes maanden, waarvan twee maanden voorwaardelijk. Een financieel directeur van twee dochterbedrijven hoorde een dezelfde straf eisen.

Schepen die op eigen kracht naar hun laatste bestemming varen, bevatten grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen zoals bunkerolie, smeerolie en asbest. Daarom is het verboden deze vanuit de EU naar dergelijke landen te vervoeren. ‘Het slopen van afgedankte zeeschepen is gevaarlijk voor de arbeiders en slecht voor het milieu’, hield het OM de verdachten voor.

Volgens het OM liet Seatrade de schepen louter en alleen uit financiële drijfveren in Azië slopen. ‘Welbewust kozen verdachten voor slopen in slechte omstandigheden omdat daarmee de meeste winst wordt gegenereerd.’

Door hun handelen houden verdachten deze verwerpelijke ontmantelingsmethoden in stand, zei de aanklager ‘Daarmee zadelen ze ontwikkelingslanden met grote milieuverontreiniging en gezondheidsrisico’s op.’

Het OM start ook een ontnemingsvordering om het financiële voordeel dat Seatrade had door de illegale sloop teniet te doen.

Met de uitspraak neemt de maatschappelijke druk om verantwoord sloopbeleid verder toe. Onlangs besloot het Noorse oliefonds Government Pension Fund Global al om zijn investeringen in vier rederijen, waaronder de op vijf na grootste containerrederij Evergreen Line, te stoppen vanwege hun gebruik van sloopstranden. Directeur Ingvild Jenssen van NGO Shipbreaking Platform noemde die zet 'krachtig signaal, zeker van het grootste investeringsfonds ter wereld.  

De sloopstranden van India, Pakistan en Bangladesh zijn berucht vanwege hun slechte werkomstandigheden en milieuvervuiling. De schepen worden direct op de stranden gesloopt, waardoor er allerlei afval in zee terecht komt. Bovendien ontbreekt het vaak aan veiligheidsmaatregelen. Ernstige en dodelijke ongevallen komen regelmatig voor en werknemers die door een ongeluk arbeidsongeschikt raken hoeven volgens NGO Shipbreaking Platform ook niet op steun van hun werkgever te rekenen. 

Na een dalende trend kwamen er in 2016 weer aanzienlijk meer schepen op de sloopstranden terecht, waar driekwart van alle schepen worden gesloopt. Dat was het gevolg van de slechte marktomstandigheden in bijna alle deelsegmenten van de scheepvaart. Opvallend was er veel Duitse schepen op de lijst van gesloopt tonnage stonden. 

Laatst gewijzigd: 09 februari 2018 10:19