Na maanden van speculatie is de kogel door de kerk. HMM gaat inderdaad investeren in megaschepen van 22.000 teu.

Dat heeft HMM CEO Yoo Chang-keun bevestigd tijdens een bijeenkomst waar de verkoopstrategie van de rederij werd besproken.

Om hoeveel schepen het gaat heeft Yoo niet bekendgemaakt, maar volgens mediaberichten zou de rederij tot juni volgend jaar al twaalf schepen van 22.000 teu en acht schepen van 13.000 teu willen bestellen.

De vlootuitbreiding van HMM staat al op de planning sinds Zuid-Korea afscheid nam van Hanjin als nationale carrier. In tegenstelling tot Hanjin slaagde HMM er wel in om succesvol te reorganiseren, waardoor de rederij nu 's lands grootste rederij is. Op het wereldtoneel geldt HMM als kleinere speler. Om het bedrijf toekomstbestendig te maken moet de rederij daarom groeien in omvang, anders kan het niet effectief concurreren met de sterk geconsolideerde top van de sector.

Consultancybureau A.T. Kearney berekende eerder dat HMM voor negen miljard dollar moet investeren in nieuwe schepen en containers om de strijd aan te gaan. Of Seoul daadwerkelijk zoveel geld beschikbaar zal stellen is nog onduidelijk, maar eind oktober is er in ieder geval al 618 miljoen dollar aal beschikbaar gesteld. Afgesproken is dat HMM per jaar of fase beroep op meer krediet kan doen.

Laatst gewijzigd: 19 december 2017 12:23