Maersk Line neemt Hamburg Süd over en dat gaat natuurlijk gepaard met enkele veranderingen. Een gesprek met de topmannen van Maersk en Hamburg Süd, naar aanleiding van het afronden van de overname.

Of het adres van het hoofdkantoor van Hamburg Süd, de Willy Brandt-straat, de topmannen van Maersk en Hamburg Süd inspireerde is niet bekend. Maar net als de voormalige bondskanselier gebruikten de nieuwe CEO van Hamburg Süd, Arnt Vespermann, en Sören Toft, COO van Maersk Line en lid van de raad van commissarissen van de onderneming, vorige week grote woorden toen aangekondigd werd dat het fusieproces tussen beide ondernemingen afgesloten was. Vespermann reflecteerde op de bijna 150-jarige historie van de Duitse Zuid-Amerika specialist, die ongeveer tachtig jaar lang onderdeel was van het Oetker-concern. ‘Dit is dag één van de nieuwe combinatie’, stelde de CEO. Hamburg Süd is nu onderdeel van de marktleider, stipte Vespermann aan, wat ‘grote voordelen voor beide ondernemingen zal brengen – maar vooral voor Hamburg Süd.’ Ook Toft sprak van een ‘historische dag’. Hamburg Süd was altijd al een sterke concurrent geweest, met zeer loyale klanten en een focus op kwaliteit. Kortom: ‘We gaan samen met een eersteklas onderneming.’

Het is niet de bedoeling alle medewerkers naar Kopenhagen te verhuizen.

Gezamenlijk vormen Maersk en Hamburg Süd met enige afstand tot de rest van het veld de grootste containerrederij ter wereld, met bijna 36.000 medewerkers, ongeveer 770 schepen en een ladingcapaciteit van 4,15 miljoen teu. Het marktaandeel van de onderneming komt uit op 19%. Om de verhoudingen nog eens weer te geven: Hamburg Süd brengt 116 schepen mee als bruidsschat met een capaciteit van 0,59 miljoen teu en 6,2 miljard dollar omzet. In 2016 vervoerde de nu overgenomen partij 4,4 miljoen teu. Maersk Line wist in datzelfde jaar 20,8 miljoen teu te verplaatsen. Nu de fusie afgerond is, bestaat het personeelsbestand uit 5.000 medewerkers op het land (waarvan 1000 in Hamburg) en 1.000 medewerkers op zee.

Vooral de medewerkers in Hamburg zijn bang voor hun baan. De zogenoemde synergievoordelen moeten immers een besparing van 350 tot 400 miljoen dollar opleveren. Zoals al eerder gemeld is het schrappen van 131 banen inmiddels aangekondigd, de gesprekken met de ondernemingsraad zijn echter nog niet afgerond, wist Vespermann. ‘Het is ook beslist niet de bedoeling alle medewerkers naar Kopenhagen te verhuizen’, benadrukte hij. Ook het uitgebreide net aan kantoren wereldwijd, met 250 vestigingen in meer dan 100 landen, zal behouden blijven. ‘Hamburg Süd blijft een wereldmerk’, zei Vespermann niet zonder pathos.

Groot genoeg
De integratie van de beide ondernemingen moet in de tweede helft van volgend jaar afgesloten zijn. Toft: ‘Vanaf dat moment kunnen we samen groeien en de business zij aan zij uitbouwen.’ In 2017 wist Hamburg Süd over de eerste negen maanden het transportvolume met 6% te laten groeien, tegen 2,8% voor Maersk Line. De basis voor toekomstige groei zal ‘het beste servicenetwerk ter wereld zijn’, meenden de topmannen.

Maersk heeft als onderdeel van het goedkeuringsproces door mededingingsautoriteiten in meer dan veertig landen concessies moeten doen. Zo moest een aantal vessel sharing-overeenkomsten beëindigd worden. Toft en Vespermann zien dat niet als een groot nadeel, integendeel, laten ze desgevraagd weten. ‘We hebben geen concurrenten meer nodig om onze capaciteit te benutten. We zijn groot genoeg om alleen te overleven.’
Hamburg Süd moet zich, als onderdeel van de Maersk-strategie, tot de integrator van de containerlogistiek ontwikkelen en op die manier een sleutelrol blijven spelen. ‘De rederij staat in het centrum van deze strategie’, meldden de beide topmannen. Voor Hamburg Süd begint een nieuwe tijd. ‘We zijn nu de architect van ons eigen succes’, benadrukte Vespermann. ‘In de sterk consoliderende markt hadden we het onder de Oetker-vlag niet gered.’

Laatst gewijzigd: 06 december 2017 11:51