Maastricht Aachen Airport (MAA) mag eindelijk de volledige landingsbaan van 2.750 meter ‘voor startend vrachtverkeer op korte termijn’ gaan gebruiken.

Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer weten. 

Het luchthavenbesluit was al in oktober toegezegd door het ministerie, maar door ‘enkele onvolkomenheden’ in de invoergegevens voor de geluidsberekeningen voor Lelystad Airport zijn ook nog een keer de geluidsberekeningen voor MAA gecontroleerd en aangepast. Deze exercitie bleek uiteindelijk geen gevolgen te hebben voor de bestaande geluidsruimte van de luchthaven, aldus de minister.

Het nieuwe besluit betekent dat in de toekomst B747F’s  en B777F’s met een grote beladingsgraad gebruik kunnen maken van de MAA als uitvalsbasis voor intercontinentale vrachtvluchten. Van Nieuwenhuizen geeft verder aan dat urgentie geboden was omdat MAA nog een rol te laten spelen als alternatief voor Schiphol, waar door ruimtegebrek minder slots voor vrachtvluchten zijn toegekend voor het lopend winterseizoen (1 november). 
Het uitstel in oktober van het luchthavenbesluit voor Maastricht heeft er echter toe geleid dat de meeste vrachtmaatschappijen al naar andere buitenlandse luchthavens zijn uitgeweken, melden bronnen binnen de Nederlandse luchtvrachtsector. 

Branchevereniging Evofenedex is ingenomen met het besluit van de minister. 'Nederlandse bedrijven hebben met lede ogen moeten aanschouwen dat het aanbod van vrachtvluchten vanaf Schiphol sterk is afgenomen ten faveure van vakantievluchten. Het exporteren van bijvoorbeeld hightech, farmaceutische en versproducten is daardoor moeilijker geworden. Met de openstelling van de landingsbaan in Maastricht voor zware vrachtvliegtuigen is een klein deel van het verlies van vluchten op Schiphol goedgemaakt. Maar uiteindelijk moeten met politieke regie en een goede local rule vrachtvluchten op Schiphol de ruimte krijgen die onze economie nodig heeft.'

Laatst gewijzigd: 06 december 2017 15:59