De politiek partijen in de Amsterdamse gemeenteraad noemen zich nog steeds fan van de eigen haven, maar die liefde wordt door het bedrijfsleven nog niet zo gevoeld.

Dat werd duidelijk tijdens het Havendebat Amsterdam van deze krant.


Voor het eerst stonden de transportspecialisten uit de Amsterdamse gemeenteraad tegenover elkaar met het oog op de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar. Inzet van het debat was daarbij het ruimtegebrek in de haven, de omstreden verplaatsing van de passagiersterminal, de energietransitie in de grootste benzinehaven van de wereld en de oprukkende woningbouw aan de oostkant van de haven.

Daarnaast had de stadspolitiek ook nog wat uit te leggen aan het lokale bedrijfsleven dat zich steeds meer genegeerd voelt door het stadsbestuur en de gemeenteraad. ‘Er wordt vooral over ons maar niet met ons gepraat’, verweet directeur Koen Overtoom de politici. Kees Noorman van ondernemersvereniging Oram constateerde dat de haven geen vrienden meer heeft in het Amsterdamse stadhuis, maar die nu eerder in Haarlem bij het provinciaal bestuur van Noord-Holland vindt. De grootste grief kwam van kolenoverslagbedrijf OBA. Directeur Harm Winkeler betichtte de politiek van onbetrouwbaarheid in de discussie rond de energietransitie in de haven. ‘Je bereikt niets met het afschieten van wat losse flodders.’  

Volgens fractievoorzitter Reinier van Dantzig van D66 blijft de haven ‘van ontzettend groot belang’ voor de hoofdstad’, maar moet de sector wel werken om de ‘meest duurzame haven van Europa’  te worden. Daar ligt volgens de D66-er wel een uitdaging 'die alleen via innovatie' kan worden gerealiseerd.

Jasper Groen (GroenLinks) wees erop dat zijn partij zeker niet anti-haven is. ‘Wij hebben niet voor niets voor de grote zeesluis gestemd en daarmee voor een sterke economie en een sterke haven’. Dat gaat volgens hem goed samen met het beleid van de partij om zo snel mogelijk een einde te maken aan de overslag van kolen en benzine in de haven. ‘Fossiel is een doodlopende weg. Ik ben dan ook blij dat het havenbedrijf heeft besloten de kolen er voor 2030 uit te gooien.’  

Raadslid Diederik Boomsma (CDA) toonde zich de lieveling van de havenondernemers door te onderstrepen dat zijn partij tegen de gedwongen verhuizing van de passagiersterminal is in de binnenstad. Ook ziet de oppositiepartij in de Amsterdamse raad het ambitieuze woningbouwproject Haven-Stad in onder meer de Coen- en Vlothaven niet zitten. ‘Ook daar zijn wij tegen. Er moet gewoon genoeg ruimte in Amsterdam blijven voor de haven.’

PvdA-raadslid Ger Jager onderstreepte ook dat Amsterdam de haven ‘meer moet omarmen en niet over de A10 moet jagen' met allerlei woningbouwplannen. Dat voorkomt straks ook een lastige discussie over een uitbreiding van de Amsterdamse haven westwaarts op het terrein van de Houtrakpolder, aldus Jager. Volgens de PvdA-er is er daarnaast nog veel ruimtewinst te behalen voor het havenbedrijf door de koop van het ADM-terrein. ‘Dat is 44 hectare groot en te koop.’


Zie verder Nieuwsblad Transport volgende week


Laatst gewijzigd: 03 november 2017 12:07