Hyundai (HMM) krijgt een forse kapitaalinjectie om uit te breiden. Zuid-Korea wil daarmee de concurrentiepositie van diens scheepvaartsector zeker stellen. Het bedrag kan oplopen tot 9 miljard dollar.

Volgens een vertegenwoordiger van Hyundai's crediteuren, geleidt door grootaandeelhouder Korea Development Bank, is extra financiële steun aan de rederij 'onvermijdelijk', schrijft Business Korea. Er wordt begonnen met een injectie van 700 miljard won (618 miljoen dollar) middels de uitgifte van nieuwe aandelen. Vervolgens wordt er per jaar en fase meer geld beschikbaar gesteld.

Tijdens een parlementaire bijeenkomst op 16 oktober noemde voorzitter Choi Jong-ku van de Financial Services Commission een bijdrage ook al nodig, 'omdat HMM moeite heeft om zijn concurrentievermogen te verbeteren.'

Of de financiële steun daadwerkelijk zal oplopen tot 9 miljard dollar is onduidelijk. Het getal is afkomstig uit een rapport van consultancybureau A.T. Kearney, dat op verzoek van Hyundai becijferde hoeveel geld er nodig is om op de lange en middellange termijn concurrerend te blijven. Het bedrag is grotendeels bedoeld voor investeringen in nieuwe schepen en containers. 

Hyundai wilde een deel van het geld ophalen bij private investeerders. In augustus voerde de rederij gesprekken met kapitaalfonds Black Rock over een investering ter waarde van 880  miljoen dollar. Die gesprekken blijken nu mislukt te zijn. Volgens de vertegenwoordiger van de crediteuren zijn de onderhandelingen stukgelopen omdat 'Black Rock excessieve onderpand-eisen stelde.' Ook speelde mee dat de crediteuren hun aandeel in HMM moesten verkleinen als onderdeel van de deal.
Black Rock zou in ruil voor de investering de op één na grootse aandeelhouder worden, na de Korea Development Bank. 'Dat zou een obstakel voor de normalisatie van de rederij kunnen worden', aldus de vertegenwoordiger. 

Hyundai is vorig jaar ingrijpend gereorganiseerd omdat het bedrijf gebukt ging onder stelselmatige verliezen en een grote schuldenlast. Nadat Hanjin Shipping er niet in slaagde om op eenzelfde manier te reorganiseren is Hyundai uitgegroeid tot de nieuwe nationale rederij van het land. CEO Yoo Chang-keun sprak eerder de ambitie uit dat Hyundai in vijf jaar tijd wil groeien naar een vlootcapaciteit van 1 miljoen teu, ten opzichte van een kleine 350 duizend teu nu. 

Laatst gewijzigd: 24 oktober 2017 12:15