Unifeeder heeft 's werelds eerste tot LNG-aandrijving omgebouwde containerschip gecharterd. De 'Wes Amelie' wordt ingezet op een dienst tussen Polen en Rotterdam.

De in 2011 gebouwde 'Wes Amelie' is een containerschip (1.036 teu) van de Duitse scheepseigenaar Wessels Reederei. Die heeft het schip dit jaar omgebouwd en van nieuwe voortstuwingsmotoren voorzien, waardoor het schip naast diesel ook het schonere aardgas (LNG) kan varen. De ombouw is uitgevoerd in samenwerking met motorenfabrikant MAN. 

Unifeeder gaat het schip nu inzetten op een route tussen Rotterdam, de Baltische staten en Polen. Shell heeft recent een LNG-bunkerschip in de Maasstad in gebruik genomen, waardoor de brandstof gemakkelijker te verkrijgen is. Voorheen moesten schepen de LNG nog uit trucks ontvangen.

In Rotterdam is de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in bunkerinfrastructuur voor LNG. Gate Terminal heeft eerder een LNG-breakbulkterminal aangelegd waar kleiner ladingen LNG geladen kunnen worden. Ook het bunkerschip van Shell zal hier gebruik van maken.

Het gebruik van LNG wint aan populariteit. Containerships laat momenteel ook vier LNG-aangedreven containerschepen bouwen die eveneens gaan varen op Rotterdam. Wessels Reederei onderzoekt nu of het ook zijn andere drie containerschepen, die gelijk zijn aan de 'Wes Amelie', gaat ombouwen naar LNG-andrijving. 

Laatst gewijzigd: 05 oktober 2017 12:16