APMT zoekt ‘enkele tientallen’ nieuwe medewerkers, die voor een jaar op de terminal APMT-Rotterdam willen werken.

We hebben het over losvaste medewerkers, wier contract na twaalf maanden ook weer kan worden verscheurd. Eigenlijk is sprake van ‘social dumping’: het bedrijf neemt afscheid van vast personeel en neemt er flexwerkers voor terug, die minder verdienen en nauwelijks pensioenrechten opbouwen.

Havenbedrijf Rotterdam betaalt mee aan een afvloeiïngsplan voor havenwerkers, dat in totaal vijfentwintig miljoen euro mag kosten. De veronderstelling is dat door automatisering en robotisering in de haven steeds minder handjes nodig zijn. Kennelijk heeft APMT de eigen berekeningen over de toekomstige personeelsvraag slordig gemaakt. Of er zit kwade opzet achter? Het door openbaar geld gespekte potje komt natuurlijk prima uit als je van mensen af wilt.

De ziekte woedt in heel Europa en maakt kiezers kopschuw om voor ‘Brussel’ te kiezen: bedrijven wippen vaste medewerkers eruit en nemen zzp’ers in halve slavernijdienst. Dit is de bijl aan de stam van het avondland. De nieuwere Euro-lidstaten zien hun kans schoon: ze pompen goedkope werkkracht het werelddeel in en verwachten zo markten te veroveren. In het wegvervoer is dat al gelukt, want in het grensoverschrijdende transport domineren de Polen, de Bulgaren en de Roemenen.

De vraag is wat we er tegen doen. Op termijn groeien alle lidstaten ook qua loonniveau naar elkaar toe. De tussentijd is spannender. Gaan de Britten werkelijk de gemeenschap uit? Moeten de Grieken, na een verschrikkelijke afslankingskuur, alsnog de Unie verlaten? Kan Spanje zich in de Europese hoofdstad nog vertonen na de gebeurtenissen in Catalonië? Wat doen de Basken? In de EU worstelen we met dezelfde vragen als in Turkije, Syrië en Irak met de Koerden.

Dat APMT ‘enkele tientallen’ nieuwe medewerkers zoekt om op onzekere basis hun weg te zoeken op de terminal, is maar een kleinigheid in dit internationale perspectief. Waar gaan we heen, vragen wereldburgers zich af. Kunnen we van Myanmar naar Bangladesh? Mogen we van oorlogslanden in Afrika naar Europa? Ja, zal APMT zeggen. Als je je handjes maar laat wapperen en er niet teveel geld voor vraagt. Want wij wereldwijde containerrederijen investeren weliswaar miljarden in straks overtollige scheepsruimte, maar liever niet in mensen.

Laatst gewijzigd: 06 oktober 2017 12:21