De Braziliaanse mededingingsautoriteit CADE geeft Maersk toestemming om Hamburg Süd over te nemen.

In het oordeel van de marktbewaker is meegenomen dat Maersk Line zijn Braziliaanse cabotagerederij Mercosul Line verkoopt aan CMA CGM, om een niet te groot aandeel in de nationale Braziliaanse markt te verwerven. Door de overname van Hamburg Süd wordt Maersk Line ook eigenaar van Alianca, dat 50% van de binnenlandse Braziliaanse markt in handen heeft. Omdat Mercosul Line met een kwart van de markt de kleinere speler is, wordt dat buiten de deur gezet.

Maersk Line verkreeg eerder al toestemming van de Europese mededingingsautoriteit, op voorwaarde dat de Denen Hamburg Süd terugtrekken uit vijf consortia tussen Europa en Midden- en Zuid-Amerika.

De goedkeuring van Brazilië was van cruciaal belang voor Maersk, juist vanwege de sterke positie die de rederij middels de overname in het land verwerft. De rederij heeft nu nog de goedkeuring nodig van tien andere andere landen, waaronder China, Korea, Chili en Zuid-Afrika.

Laatst gewijzigd: 28 september 2017 11:41