Een grid van checkpoints om autonoom varende schepen door de haven te loodsen is als winnend concept uit de World Port Hackathon gekomen.

Het idee komt voort uit een team van SAS, Rijkswaterstaat, CGI en PW Consulting, dat voor het evenement een 
systeem bedacht dat autonoom varende schepen middels een grid van virtuele checkpoints directies geeft om de haven te doorvaren. Bij elke checkpoint krijgen de schepen nieuwe directies om veilig het volgende checkpoint te halen.

Zodra een schip aankomt bij de haven maakt het verbinding met het Maritime Intelligent Shipping Service Rotterdam (MISS), zoals het systeem is genoemd. Een algoritme gebaseerd op onder andere de bestemming van het schip, de verwachte aankomsttijd en de locatie van het schip in de haven, bepaalt vervolgens de optimale door de haven. Niet-autonome schepen kunnen daar ook gebruik van maken.  

Volgens de jury kan door het toepassen van MISS Rotterdam de doorstroming van de haven worden bevorderd en is de haven met het systeem goed voorbereid op de toekomst waarin steeds meer autonome schepen te zien zullen zijn. Eerste projecten daarvoor lopen al. Yara wil in 2020 een eerste zelfvarend en zeegaand containerschip in de vaart nemen, en Nedcargo werkt een autonoom varend binnenvaartschip. 

De World Port Hackathon is georganiseerd door het Havenlab en Port of Rotterdam.

Laatst gewijzigd: 06 september 2017 12:38