SM Line, de Zuid-Koreaanse rederij die is geboren uit het faillissement van Hanjin, staat op het punt om de top-20 van containerrederijen binnen te komen.

De rederij heeft sinds de oprichting in december vorig jaar een vloot van achttien schepen opgebouwd, waarvan er elf eerder onder de vlag van Hanjin voeren. Een deel daarvan is verhuurd aan MSC (vijf stuks) en Maersk Line (twee stuks), maar met de overige schepen onderhoudt de rederij inmiddels negen routes, blijkt uit onderzoek van Drewry.

SM Line heeft momenteel acht intra-Aziatische routes en één Trans-Pacifische route tussen Azië en de westkust van Noord-Amerika; een reductie van de initiële twee routes die de rederij naar de Verenigde Staten had.

De plannen van het bedrijf zijn ambitieus. Doel is om de huidige vlootcapaciteit van ruim 50.000 teu (goed voor een 29ste plek op de wereldranglijst) in de 'nabije toekomst' te verviervoudigen en nieuwe diensten te openen tussen het Verre Oosten en de noordwest- en oostkust van de Verenigde Staten, de westkust van Zuid-Amerika, Australië, het Midden-Oosten en de Rode Zee.

Hoewel de rederij daarmee in het vaargebied van de grote carriers treedt ziet Drewry SM Line niet als rivaal voor de elite van containerrederijen, maar verwachten de analisten dat de rederij een niche in het middelgrote segment zal vinden.

SM Line is onderdeel van de Zuid-Koreaanse Samra Midas Group, niet te verwarren met de Indiase SM Group of het Britse Midas Group. Het conglomeraat houdt zich vooral bezig met constructie en productie van goederen, maar stapte in 2013 in de transportmarkt met de aankoop van de Zuid-Koreaanse bulkrederij Korea Line. De groep is op het dieptepunt van de markt in de containervaart gestapt en heeft volgens Drewry een 'expansieve strategie': het koopt in hoog tempo goedkoop tweedehands tonnage op, dat nog steeds ruimschoots beschikbaar is. 

De rederij wordt daarbij gedeeltelijk geholpen door de Zuid-Koreaanse regering, die na de val van Hanjin hard werkt aan het herstellen van de reputatie van de lokale scheepvaartindustrie. Als onderdeel daarvan is recent de oprichting van de Korean Shipping Partnership aangekondigd. Daarin gaan veertien Zuid-Koreaanse containerrederijen samenwerken. Onder die veertien leden bevindt zich ook SM Line. 

Laatst gewijzigd: 05 september 2017 12:35