Hyundai Merchant Marine (HMM) voert gesprekken met het Amerikaanse investeringsfonds Blackrock over een investering tot 880 miljoen dollar. Dat geld heeft de rederij nodig om uit te breiden.

Een woordvoerder van HMM bevestigt de gesprekken tegen persbureau Reuters, maar zegt dat details over de mogelijke investering nog ontbreken. Volgens berichtgeving van The Korean Economic Daily zou het gaan om een investering van 528 tot 881 miljoen dollar. In ruil voor dat kapitaal zou Blackrock, één van de grootste investeringsfondsen ter wereld met een portefeuille van 5,1 biljoen dollar, de grootste aandeelhouder worden in HMM, na de staatsbeheerde Korea Development Bank.

HMM is zich aan het positioneren als de nieuwe nationale rederij van Zuid-Korea, een plek die Hanjin Shipping vorig jaar vanwege faillissement verloor. Het bedrijf kreeg daarvoor steun van de Korea Development Bank, die omgerekend 1,3 miljard dollar beschikbaar stelde voor een grootscheepse reorganisatie van de rederij.

Die cashinjectie heeft het bedrijf gered, maar om op het wereldtoneel van betekenis te blijven is meer nodig. De hoge mate van consolidatie en schaalvergroting maken het steeds moeilijker voor middelgrote carriers als HMM, dat met een vlootcapaciteit van 359.441 teu en een marktaandeel van 1,7% een veertiende plek op de ranglijst bezet.

De rederij liet daarom het consultancybureau A.T. Kearney berekenen wat er nodig is om een effectief concurrerende speler te blijven. Volgens de adviseurs zou de rederij in totaal 10 biljoen won (omgerekend bijna 9 miljard dollar) moeten investeren in onder andere nieuwe schepen (5,6 biljoen won) en containers (3,3 biljoen won). HMM wil een deel van dat bedrag bij private investeerders ophalen. 

HMM heeft in de afgelopen twaalf maanden veel veranderingen doorgemaakt. Omdat de rederij nog aan het reorganiseren was op het moment dat de nieuwe containerallianties werden gevormd, heeft het geen volwaardige plek kunnen bemachtigen in één van deze samenwerkingsverbanden, waarop besloten is de Azië-Europa handel, fysiek te verlaten. HMM verscheept nog wel containers op deze route, maar die worden vervoerd door schepen van Maersk Line en MSC waarmee het een 'strategische coöperatie' heeft gesloten. In ruil daarvoor kan HMM op extra volume rekenen voor diens schepen op een aantal Trans-Pacifische handelsroutes, dat sinds de reorganisatie samen met de intra-Aziatische markt het focusgebied van de rederij is geworden.

Voor de intra-Aziatische markt begon HMM begin dit jaar een consortium met twee andere Zuid-Koreaanse rederijen, Sinokor en Heung-A. Recent werd echter bekend dat er nu een natiebrede alliantie van alle veertien containerrederijen van Zuid-Korea in de maak is. Die komt volgens de berichtgeving onder leiding van HMM. 

Laatst gewijzigd: 22 augustus 2017 11:46