De aangezwengelde nieuwbouwactiviteit in de containervaart zal in de komende achttien maanden leiden tot een strijd om marktaandeel, omdat reders hun nieuwe megaschepen ergens kwijt moeten.

'Sommige carriers hebben geen andere optie', zegt CEO Alan Murphy van consultancybureau SeaIntel. Hij wijst daarbij specifiek naar Cosco en Evergreen die orderboeken hebben die respectievelijk gelijk zijn aan 40% en 60% van de door hen gecharterde vloot. Die relatief grote orderboeken bieden de rederijen veel minder flexibiliteit dan carriers als Maersk Line, MSC, CMA CGM en Hapag-Lloyd, die orderboeken hebben van 5 tot 15% van hun huidige ingehuurde vloot. Zij kunnen de oplevering van de nieuwe schepen daardoor gemakkelijker compenseren met het beëindigen van chartercontracten.

De orderboeken van Cosco en Evergreen daarentegen zijn te groot om te compenseren met enkel het retourneren van ingehuurde capaciteit, tenzij de markt 'exceptioneel hard' zal groeien. Volgens SeaIntel zullen de twee Chinese rederijen daarom hun marktaandeel moeten vergroten of schepen verkopen, wat als een 'onaantrekkelijke' optie wordt gezien, omdat dit grote schepen zouden moeten zijn.

'Zelfs als er wel sprake is van sterkere groei dan verwacht op de oost-westroutes is het onwaarschijnlijk dat dit voldoende zal zijn om de vlootgroei van de Ocean Alliance (waarin Cosco, Evergreen en CMA CGM samenwerken, red.) op te vangen', zegt Murphy. 'Zeker als de bestelling van negen schepen van 22.000 teu door CMA CGM wordt bevestigd'. 

Laatst gewijzigd: 08 augustus 2017 13:06