Met de overname van OOCL door Cosco is het overname­seizoen in de lijnvaart wel gesloten, zegt Drewry. De familie Tung incasseert ruim 6 miljard dollar voor hun kindje en kan dus nu rustig gaan leven.

Er zijn wat rederijen in de stormen ten onder gegaan, maar aan de wal schieten de miljarden over de tafel. Zo kunnen de obligatiehouders in Rickmers Linie naar hun geld fluiten. De aandeelhouders van TUI zullen intussen blij zijn dat dit vakantieconcern zich in ruil voor 400 miljoen euro heeft weten te ontdoen van zijn laatste belang in Hapag-Lloyd.

Het geld werd neergeteld door Klaus-Michael Kühne, die op zijn oude dag nog steeds weinig ziet in TUI-cruises, maar liever in gedachten meevaart met één van de superschepen die, mag je toch ook wel zeggen, de containerlijnvaart aan de rand van de afgrond hebben gebracht. Daar zit Klaus-Michael (1937-ewig) echter niet mee. De geboren Hamburger moet er niet aan denken dat Hapag alsnog in vreemde handen valt. En Kühne kan, met de 10 miljard euro die hij volgens de bank waard is, wel een veer wegblazen.

Goed, denkt Drewry, het consolidatiecircus in de containerscheepvaart is bezig de tent af te breken. We gaan weer normaal varen en ervoor zorgen dat onze terminals beter beveiligd zijn tegen ‘hackers’, die in staat blijken de kranen een week lang vast te plakken aan de kade. Het is goed dat reders die zich aan de pokertafel wagen eerst een potje klaverjas leren spelen.

Zou de sector hebben geleerd van de catastrofes die zich in de lijnvaart de laatste jaren hebben voorgedaan? Waarschijnlijk niet. Nobelprijswinnaars in de economie hebben varkensboeren decennia lang uitgelegd dat het weinig zin heeft zelf een grotere stal te bouwen als je buurman daarmee al bezig is. Tussen schuren en schepen zit weinig verschil: bouw je er te veel van, dan ontstaat overcapaciteit, gaan de prijzen omlaag en zakken zwak gefinancierde bedrijven door hun hoeven.

De eigenaardigheid is dat talloze generaties vóór de onze deze verschijnselen al hebben waargenomen en misschien zelfs beschreven, al wonnen ze er geen Nobelprijs voor. Toen het eerste schip van 16.000 teu van stapel liep, was dat een prachtige gebeurtenis. Maar meteen de voorbode van kuddegedrag. Nu ja, daar zijn we volgens Drewry nu even vanaf.

Laatst gewijzigd: