Spoorvervoerder Distri Rail stopt vanaf volgende week de bediening van de containerterminals RWG en APMT2 op de Maasvlakte.

Die worden tot nu toe twee of drie keer per week aangedaan in het kader van de shuttledienst tussen Rotterdam en Duisburg. Directeur Ron de Roo van het moederbedrijf Van Donge & De Roo zegt geen andere keus te hebben vanwege de gebrekkige dienstverlening door de twee geautomatiseerde terminals.

Hij stelt dat de dienstverlening van meet af aan te wensen overliet en in de loop van de tijd eerder is verslechterd dan verbeterd. ‘Containers op verkeerde treinen, urenlange vertragingen, procedures die niet werken, noem maar op. We hebben het anderhalf jaar geprobeerd en het heeft het ons tonnen gekost, maar nu is de maat vol. We stoppen ermee’, aldus De Roo.

Hij zegt nauwelijks support of enige vergoeding van de aanhoudende verliezen te hebben gehad van de stuwadoors of het Havenbedrijf Rotterdam om de dienst in stand te houden. Hij verbaast zich erover dat de havenbeheerder vorige maand wel de verlieslatende spooroperator PortShuttle overnam, die een spoorverbinding binnen de Rotterdamse haven onderhoudt.

Volgens De Roo speelt het probleem van de slechte dienstverlening op spoorgebied alleen op de nieuwe containerterminals. Distri Rail zet de bediening van ECT Delta, Euromax, Cobelfret en het Rail Service Center voort. ‘Daar loopt het gewoon goed’, zegt hij. Distri Rail biedt in beide richtingen twaalf vertrekken per week.

Zowel RWG als APMT2 zegt niet te kunnen reageren, omdat ze niet bekend zijn met de aankondiging van Distri Rail.

Laatst gewijzigd: 29 juni 2017 13:46